Black Friday begint eerder en duurt langer: 'Winkeliers kunnen niet om korting heen'

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANPBlack Friday begint eerder en duurt langer: 'Winkeliers kunnen niet om korting heen'
RTL

Het begon met Black Friday, toen kwam Cyber Monday erbij en nu beginnen aanbiedingen al begin november. Ze duren soms bijna tot kerst. Zijn winkels gevangenen van hun eigen kortingencircus, of hebben ze er nog steeds voordeel bij?

"Het woord Friday kan er wel af, het is eerder Black Week, of zelfs Black November", zegt Jeroen Blank. Hij is consultant retail bij marktonderzoeksbureau NIQ.

Winkels beginnen volgens Blank steeds eerder met aanbiedingen. En de periode waarin aanbiedingen worden gedaan is ook steeds langer.

Kopen vóór Black Friday

Slechts 18 procent van de Nederlanders zegt op Black Friday zelf inkopen te doen, blijkt uit onderzoek van NIQ, aldus Blank. Daar staat tegenover dat 58 procent dat in de week van Black Friday zegt te doen en 17 procent nóg eerder: al in de eerste drie weken van november.

Consumenten kopen alvast vooruit. Ruim driekwart van de consumenten die wat koopt, zegt dat ze voor Sinterklaas, Kerst of beide kopen, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO in samenwerking met Q&A Retail onder 2000 respondenten.

Ook blijkt dat bijna de helft van de consumenten aankopen uitstelt tot november. "Het gaat dan om producten die ze toch al wilden kopen", zegt Henk Hofstede, retailexpert van ABN AMRO. 

Piek vóór Black Friday

Omzetcijfers over dit jaar zijn er nog niet, want Black Friday is formeel pas komende vrijdag. In 2024 daalde het aantal transacties op die dag en op Cyber Monday (de maandag erna) voor het eerst, blijkt uit cijfers van Ideal.

In de hele maand november waren er in 2024 juist 7,5 procent meer onlinebetalingen.

Alvast kopen voor Sint en Kerst

Die omzetstijging online lijkt de laatste jaren ten koste te gaan van de omzet in december, aldus Katinka Jongkind van ING Bank.

Zo behoed je jezelf voor impulsaankopen op Black Friday
Lees ook

Zo behoed je jezelf voor impulsaankopen op Black Friday

De afgelopen jaren was de online omzet van winkels in november steeds hoger dan in oktober, zegt zij. Voor de maand december is dat anders. In 2024 was de omzet wel gelijk aan die in november, maar in 2022 en 2023 lag de omzet in de feestmaand lager dan in november van dat jaar. Tussen 2014 en 2021 zag je juist nog verdere omzetgroei in december, aldus Jongkind.

Inkopen voor Black Friday

Het is dan ook de vraag of winkels wel profiteren van alle aanbiedingen waarmee ze consumenten bestoken.

Winkeliers kopen soms speciaal in voor Black Friday. Producten kunnen dan net iets anders zijn, qua kwaliteit of samenstelling. Zo is een logo dan bijvoorbeeld niet op kleding geborduurd, maar erop geplakt, waardoor de prijs lager is, zegt Hofstede.

Winkels trekken dan bestaande of nieuwe klanten en hopen dat deze ook andere, duurdere producten kopen. "Maar als iemand alleen om de korting bij jou koopt, komt hij dan de volgende keer weer?", vraagt hij zich af.

Prijs telt

Online kun je heel goed prijzen vergelijken en consumenten letten vaak op de prijs, zeker in deze periode, zegt Blank.

In deze video zie je waarom Black Friday-marketingtrucs zo goed werken op ons brein:

Van consumenten tussen de 25 en 49 jaar laat bijna de helft het van aanbiedingen afhangen of ze iets kopen met Black Friday, blijkt uit onderzoek van NIQ. Van jongeren tussen de 13 en 24 is dat 39 procent.

'Je kunt niet om kortingen heen'

In deze periode waarin de consumenten op zoek zijn naar producten voor Sinterklaas en Kerst, wil je er als winkelier uit springen met een relevant aanbod, aldus Blank. "Je valt dus minder op als iedereen bezig is met een kortingsactie, maar je kunt er ook niet omheen om eraan mee te doen. De angst om niet mee te doen in deze belangrijke periode is dan te groot. Ik denk niet dat alle retailers hier blij mee zijn."

"Elke prijsverlaging gaat immers ten koste van de winstmarge. Dit lijkt niet gunstig voor winkeliers, juist in een periode waarin consumenten bereid zijn om geld uit te geven aan cadeaus".

Consumenten kiezen vaak voor iets duurdere producten die door kortingen aantrekkelijker worden, zegt Blank. "Dat betekent dat het voor winkeliers cruciaal is om niet zomaar overal korting geven, maar in te zetten op unieke aanbiedingen en de voor hen benodigde winstmarges te behouden."

In deze video zie je op welke trucs je moet je letten tijdens Black Friday:

Lees meer over
Jeroen BlankHenk HofstedeNielsenIQABN AMROBlack FridayRetailOnline retailDetailhandelWebwinkel