NS nog steeds bezig met afhandelen claims rond stakingen in juni

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPNS nog steeds bezig met afhandelen claims rond stakingen in juni
RTL

In juni staakten werknemers van de NS vier dagen, waardoor veel reizigers gedupeerd waren. Hun claims zijn nog altijd niet allemaal afgehandeld. Reizigersvereniging Rover vindt dat het wel erg lang duurt. "Reizigers krijgen drie maanden de tijd om een claim in te dienen, dan zou de NS die ook drie maanden moeten afhandelen. Als ze dat niet halen, dan moeten ze maar uitkeren."

Het is inmiddels een half jaar na de eerste stakingsdag, die op 6 juni was. Daarna werd er ook nog gestaakt op 10, 13 en 17 juni. Reizigers hadden drie maanden de tijd om kosten voor vervangend vervoer te claimen. Op 17 september zouden die dus allemaal binnen moeten zijn.

'Laatste 1000 claims'

Maar alle claims zijn nog niet afgehandeld. Per stakingsdag krijgen ze hier maximaal 25 euro voor vergoed. 

"We zijn nu met de laatste circa 1000 claims bezig", zegt woordvoerder Anita Middelkoop van de NS. Dat zijn volgens haar de lastigste, omdat handmatig moet worden beoordeeld of de claims terecht waren. "Soms is extra informatie nodig, of aanvullende documenten."

Stakingen raken NS stevig in de portemonnee: bedrijf loopt tientallen miljoenen mis
Lees ook

Stakingen raken NS stevig in de portemonnee: bedrijf loopt tientallen miljoenen mis

Reizigersvereniging Rover vindt dat het lang genoeg heeft geduurd, zegt woordvoerder Sanne van Galen. "We hebben niet per se het idee dat het heel ingewikkeld is om alle claims te beoordelen, wel dat het om heel erg veel claims gaat."

"Wat ons betreft is het nu klaar. Keer maar gewoon uit." Het kost ook geld om maanden lang te blijven mailen en bellen, voegt ze daar nog aan toe.

'Eind februari de cijfers'

Begin augustus zei de NS dat er 170.000 claims waren ingediend en er daarvan 50.000 waren goedgekeurd. Begin oktober wilde NS niet zeggen wat toen de stand was. En ook nu wil Middelkoop niet kwijt hoeveel claims er alles bij elkaar zijn binnengekomen en hoeveel er zijn goedgekeurd.

Daarvoor moeten we wachten op het jaarverslag, dat volgens haar eind februari zal worden gepubliceerd, over zo'n 2,5 maanden dus. De exacte datum is volgens haar nog niet bekend.

Meer tijd nodig

NS wil normaal gesproken binnen vier weken hebben uitgezocht of zulke claims terecht zijn, en reizigers inderdaad geld terug krijgen. Maar begin juli meldde de NS dat de afhandeling nog weken kon duren. En vier weken daarna, op 5 augustus, zei de NS toch nóg meer tijd nodig te hebben om alle aanvragen te beoordelen.

Een nieuwe termijn waarop alles zou zijn afgerond, kon de NS toen niet geven. En dat was begin oktober, nog eens negen weken later, nog steeds het geval. "We zijn nu bezig met het afhandelen van het laatste deel van de aanvragen", zei Middelkoop toen. Maar dat is blijkbaar nog steeds het geval.

'Het kan niet anders', zei het NS-personeel in juni over de grote treinstaking en dat zie je in deze video:

Lees meer over
Nederlandse Spoorwegen (NS)RoverStakingenTreinenSchadevergoeding