Nieuw Nederlands spoorbedrijf gaat rijden naar Berlijn en Hamburg

Vanaf maart is er nieuwe optie om met de trein vanuit Nederland naar Berlijn en Hamburg te reizen. Het Nederlandse GoVolta gaat tussen beide Duitse steden drie keer per week heen en weer rijden. Vanaf de zomer moeten meer treinen gaan rijden. Het bedrijf wil reizigers ook naar Parijs gaan brengen.
Op dinsdag, donderdag en zondag wordt er heen en weer gereden tussen Amsterdam en Berlijn. Op 19 maart rijdt de eerste trein naar de Duitse hoofdstad. Deze treinrit voert langs Amersfoort, Deventer, Hengelo, Bad Bentheim, Osnabrück en Hannover.
De eerste trein naar Hamburg gaat een dag later en stopt in Amersfoort, Deventer, Hengelo, Bad Bentheim en Bremen. De reisdagen voor deze verbinding zijn nu nog maandag, woensdag en vrijdag.
Tussen Hamburg en Nederland is er nu nog helemaal geen rechtstreekse verbinding. Tussen Berlijn en Nederland rijden nu Deutsche Bahn (DB) en NS gezamenlijk meerdere keer per dag. De capaciteit van deze lijn is onlangs wel lager geworden door de ingebruikname van nieuwe treinen. European Sleeper biedt al verbindingen per nachttrein met Duitse hoofdstad aan.
Ook naar Parijs
Toch denkt GoVolta dat er een markt is voor meer treinen. Het is volgens Hessel Winkelman, een van de GoVolta-oprichters, niet de bedoeling om NS in de weg te zitten. "We willen juist de doelgroep bedienen die nu niet met de trein gaat."
Daarom toonde het bedrijf vandaag bij de presentatie van de nieuwe verbindingen nog meer ambitie. GoVolta wil vanaf december volgend jaar ook tussen tussen Amsterdam en Parijs gaan rijden. Deze trein moet via Gent gaan rijden. Deze stad heeft nu nog geen rechtstreekse verbinding met de Franse hoofdstad. "We willen echt aanbod toevoegen."
Er wordt voor de langere termijn ook nog onderzoek gedaan naar nog meer verbindingen, zoals tussen Nederland en het Zwitserse Basel.
Dat er nu eerst gekozen wordt voor Hamburg en Berlijn heeft praktische redenen. "Dit is operationeel het makkelijkst", vertelt Winkelman. Er is maar één locomotief nodig en machinisten mogen op het Nederlandse en Duitse spoor rijden. Voor verbindingen naar België en Frankrijk moet er nog meer water door de Maas.
Financiering
Desondanks heeft GoVolta, dat vorig jaar werd opgericht, voor de Duitse verbindingen al wel hulp gehad van Fransen en Belgen. Het Franse Keolis, dat in Nederland ook op regionale lijnen rijdt, levert de machinisten. Brouwer Technology zal de treinen onderhouden.
Dankzij deze partijen is de financiering ook rondgekomen. Geld was namelijk lange tijd wel een probleem. Nu is het zonder hulp van banken gelukt om dertien oude gebruikte rijtuigen over te nemen van de Belgische spoorwegmaatschappij. Die rijtuigen kosten in totaal drie miljoen euro. 1 miljoen euro voor de aanschaf en de rest van het geld gaat naar het opknappen van de treinstellen, die stammen uit de jaren 80. De rijtuigen worden voortgetrokken door een locomotief die het bedrijf leaset.
Kosten treinkaartje
Een kaartje voor deze treinreizen moet al vanaf 10 euro beschikbaar zijn. Een marketingstunt? Nee, zegt Winkelman. "Zo'n 10 procent van de kaarten zal voor 10 euro verkocht worden. Er kunnen 840 mensen met de trein mee. Reken maar uit." De andere kaarten zullen dynamisch geprijsd zijn, zoals het ook bij bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappijen gaat.
Net zoals bij vliegtuigmaatschappijen zal er voor grote bagage bijbetaald moeten worden. Twee stuks handbagage, ter grootte van een rolkoffer en een rugzakje, zitten wel bij de prijs in. "Genoeg voor een aantal dagen Duitsland", aldus Winkelman.
Hij zegt dat die extra kosten voor bagage er niet per se zijn om geld te verdienen. "Het gaat ook om het reizigerscomfort. We willen geen complete volksverhuizingen in de trein. Als er toch veel bagage bijgeboekt wordt, dan weten we dat in ieder geval." De gemiddelde prijs zonder die extra bagage zal volgens Winkelman dertig euro zijn. Hij verwacht dat GoVolta goedkoper zal zijn dan NS en Deutsche Bahn.
Reistijd
Sneller zal GoVolta niet zijn. De reis tussen Amsterdam en Berlijn duurt 6 uur en 35 minuten, op de heenweg dan. Terug duurt de reis nog langer: 7 uur en 45 minuten. Bij NS/DB kost de reis nog geen zes uur op papier. Hierbij moet gezegd worden dat vertragingen op het Duitse spoor geen zeldzaamheid zijn.
Winkelman denkt juist dat de verbindingen van GoVolta nog wel sneller kunnen dan nu aangegeven. "Er zit veel lucht in de dienstregeling en treinen kunnen vertraging inlopen." Door werkzaamheden op het Duitse spoor houdt GoVolta rekening met extra reistijd. Daarom is er voor de terugweg langere reistijd ingeboekt.
Zoeken samenwerking met NS
Opvallend is dat GoVolta officieel geen reizigers mag vervoeren tussen Nederlandse plaatsen, want dit recht is aan NS voorbehouden. Toch zou je straks in theorie en waarschijnlijk in de praktijk voor misschien wel een tientje van Amsterdam naar Hengelo kunnen. "Dat is niet de bedoeling", is het enige wat Winkelman daarover wil zeggen.
Hij benadrukt nogmaals dat hij juist geen luis in de pels van NS wil zijn. Integendeel. "We zoeken de samenwerking met NS. Het zou mooi als onze tickets en die van NS straks op één platform te boeken zijn."
In de video hieronder wordt uitgelegd waarom een groot Europees spoortnetwerk nu nog niet van de grond komt.


