We zijn swipe-moe: nieuwe app kiest date met algoritme
Op zoek naar een date, maar geen zin om eindeloos te swipen? Een nieuwe datingapp verzet zich tegen digitale verslaving. Om aan iemand gekoppeld te worden, hoef je nauwelijks op je telefoon te kijken. Volgens trendwatcher Richard Lamb past zo'n concept goed bij de huidige tijdsgeest.
Mensen brengen anno 2020 veel tijd door op hun mobiele telefoon. Niet alleen om vrienden te appen, het weer te checken of te zien hoe laat de trein gaat: ook op zoek naar liefde. Wil je een leuke date vinden op Tinder, Happn of Bumble, dan ben je alleen al snel veel tijd kwijt aan swipen en oppervlakkige chatgesprekken.
Geen geswipe
Studenten van de TU Delft willen zich hiertegen verzetten en komen daarom met de app Breeze op de proppen. Hiermee kun je digitaal een date vinden, zonder urenlang naar je scherm te hoeven staren.
Swipen en berichten sturen kan op de nieuwe app niet. Een zelflerend algoritme kiest uit wie er het best bij je past. Per dag worden er twee profielen voor je uitgekozen die je kunt liken of disliken.
Als er een match is, mag je je beschikbaarheid invullen. Vervolgens wordt er een date geregeld in een café. Breeze vraagt hier een vergoeding voor van een paar euro. Inmiddels zijn er 200 afspraakjes georganiseerd.
Weinig moeite
Volgens trendwatcher Richard Lamb past de app goed bij de huidige tijdsgeest. "Je ziet het ook bij tv-programma's als First Dates: veel mensen zijn klaar met swipen, want ja, wat levert het op? We willen een zo goed mogelijke match voor zo min mogelijk moeite", zegt hij tegen Editie NL.
Het concept klinkt bovendien aantrekkelijk. "Omdat de app werkt met algoritmes, verwacht je dat-ie nog nauwkeuriger resultaat oplevert. Het schept verwachtingen."
Kanttekening
Toch is het volgens Lamb belangrijk om je bewust te zijn van de risico's van het delen van persoonlijke data. "Mensen vullen hun gegevens heel makkelijk in, zonder echt te weten wat bedrijven ermee doen. Bijna niemand leest de kleine lettertjes."
"Niet vreemd ook", vindt hij. "Vaak zijn die kleine lettertjes uitgeprint wel twintig A4'tjes lang. Maar daarin staat misschien wel dat het bedrijf jouw data door mag verkopen."
Geaccepteerd
Toch laten veel mensen zich hier niet door tegenhouden. "Vaak wordt er gedacht: het maakt me niet uit, als het maar handig is. We leggen ons er steeds meer bij neer dat bedrijven data verzamelen. Sterker nog, we zijn dat zelfs handig gaan vinden. Bijvoorbeeld als je een aanbieding voor een vakantie langs ziet komen, of een dienst waar je veel gebruik van maakt."