Opening FC Kip niet alleen om Jandino een hit: 'Populariteit kip groeit'
De opening van FC Kip door comedian Jandino Asporaat was zo'n daverend succes, dat het restaurant kort na de opening enkele dagen sloot om de keuken drastisch uit te breiden. Vandaag gingen de deuren weer open, wat opnieuw zorgde voor lange rijen. Volgens deskundigen is de eettent niet alleen vanwege de eigenaar een hit. De populariteit van kip lijkt te groeien, evenals het aantal kiprestaurants in Nederland.
Tien jaar geleden kende ons land alleen nog de vestigingen van KFC, Juffrouw Tok en Kippie. Die laatste telt inmiddels 63 vestigingen. "Ieder jaar komen er nieuwe bij", vertelt Sanne Hofman van Kippie. De keten heeft een groot assortiment.
"Het zijn allemaal gemaksproducten, dus veel kant-en-klaar", vervolgt Hofman. "Denk aan bami- en nasimaaltijden, maar ook belegde broodjes, kippenpootjes, spareribs, loempia's, en de kippiepan gevuld met kiphapjes voor een feestje. Die hoeven alleen nog even opgewarmd hoeven worden."
Voldoende capaciteit
Dat kip geliefd is, blijkt ook uit de opening van Jandino Asporaats FC Kip in Rotterdam. Op 27 november, ruim vijf dagen na de opening, sloot de tent tijdelijk haar deuren om in rap tempo de keuken om te bouwen. "Die is de afgelopen dagen flink uitgebreid", vertelt de woordvoerder.
Daardoor kunnen ze nu sneller en méér klanten bedienen. "We hadden niet voldoende capaciteit voor de enorme vraag die is ontstaan, dus besloten we om een extra frituur te plaatsen en meer plekken te creëren om de kip te paneren." Sinds 11.00 uur vanochtend is het restaurant weer open.
"De opening van FC Kip was een gekkenhuis", beaamt foodtrendwatcher Gijsbregt Brouwer. "Van TikTok tot Instagram: het stond overal en we zagen dit ook al wel aankomen." Volgens Brouwer komt dat voor een groot deel door Jandino zelf en zijn populariteit. "Hij had elk restaurant kunnen openen en het was populair geweest."
Meer kip op het menu
Toch heeft product zelf, een flinke bijdrage geleverd. Na Juffrouw Tok en Kippie, kwamen er de afgelopen jaren heel wat succesvolle ketens bij, zoals Soju Bar, Halal Fried Chicken, ChicKing, Van 't Spit, de Kipperij en Dilek Chicken.
Volgens Brouwer lijkt er sprake te zijn van een algemene toename van het aantal kiprestaurants in Nederland, maar zijn er geen officiële cijfers die dit kunnen bevestigen.
Eén ding is wel zeker: "Ik zie wel een enorme variatie in kipgerechten ontstaan", zegt Brouwer. "Koreaans (kip met ramen), Antilliaans, Oosters, maar ook de KFC. Daarnaast verschijnt kip veel meer op het menu, er is dus een grotere variatie aan kipgerechten in restaurants."
Kipketens in Nederland
Afhaalwinkels:
- Kipperij: 8 vestigingen sinds 2019
- Kippie: 63 vestigingen sinds 1993
- Dilek Chicken: 3 vestigingen sinds 2014
Restaurants:
- KFC: 88 vestigingen
- Van 't Spit: 5 vestigingen sinds 2014
- Juffrouw Tok: 4 vestigingen sinds 1995
- Halal Fried Chicken: 13 vestigingen sinds 2014
- Soju Bar: 4 vestigingen sinds 2021
- ChicKing: 2 vestigingen sinds 2019
Zelfstandige kiprestaurants:
- 2022: Kippegie Utrecht
- 2015: Kloek Utrecht
Maar waarom? Het antwoord is niet eenduidig. Volgens Brouwer groeit de populariteit van kip om meerdere redenen. "Kip wordt door in veel culturen over de hele wereld gegeten", zegt de trendwatcher. Daarmee bezit de kip een vrij unieke eigenschap. "Varken en rund mag bijvoorbeeld in veel culturen niet."
Duurzamer dan ander vlees
De huidige tijdsgeest speelt ook een rol. "We leven in een tijd waarin er steeds meer vega wordt gegeten om allerlei redenen", licht Brouwer toe. "Kip eten is niet per se diervriendelijk, maar als je kijkt naar duurzaamheid, het milieu en rekening houdt met de opwarming van de aarde, dan is kip het minst slechte vlees om te eten."
Hij gaat verder: "Daarnaast is het heel goedkoop en als klap op de vuurpijl heeft kippenvlees niet veel smaak. Dus als jij een Chinese of Antilliaanse draai aan de kip wil geven, dan kan dat met kruiden gemakkelijk. Je kan kip dus heel persoonlijk en eigen maken."