Albert Heijn en Conimex passen product aan na nominatie Gouden Windei

Drie kandidaten voor het Gouden Windei, de 'prijs' voor het meest misleidende voedselproduct, passen hun product aan. Zo verandert Albert Heijn de naam van zijn 'Muesli vezelrijk' omdat daar van alle muesli's van de supermarktketen de minste vezels inzitten, meldt voedselwaakhond foodwatch.
Ook Unilever past een genomineerd product aan. Het suikergehalte in het Unilevermerk Conimex ketjap manis gold wordt gehalveerd. Foodwatch nomineerde het product omdat de ketjap volgens de consumentenorganisatie 'gewoon schenkstroop met ketjapsmaak' is. Het product bevat 70 gram suiker per 100 milliliter.
Minder dan 10 procent framboos en kers
Verder heeft fabrikant Innocent de naam van het drankje 'Superjuice Framboos & Kers' aangepast. Er zit minder dan 10 procent framboos en kers in, driekwart van de drank is appelsap. Innocent heeft daarom de naam veranderd in 'Innocent Appel, framboos & kers'.
ZIE OOK: Diabetes Fonds waarschuwt: veel te veel suiker in ons eten
Positieve ontwikkeling
De drie producten werden vorige week genomineerd voor de lopende Gouden Windei-verkiezing van foodwatch. De organisatie vindt het positief dat de fabrikanten de producten nu aanpassen.
Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de achtste keer toegekend. De organisatie hoopt ermee te bereiken dat de overheid strengere regels maakt voor bedrijven die voedsel maken en verkopen.
Meer op rtlnieuws.nl:
Frambozendrankje met 1 procent framboos: Healthy People wint Gouden Windei 2016