'Middelbare scholen willen minder toetsen'
Er is een 'doorgeslagen toetscultuur' op middelbare scholen. Te veel gestreste leerlingen komen alleen nog maar in actie als hun leerwerk voor een cijfer telt.
Dat schrijft het AD vandaag. "In het voortgezet onderwijs ervaren leerlingen een hordenrace, waarin ze van toets naar toets hollen", zegt Dominique Sluijsmans, lector professioneel beoordelen aan Hogeschool Zuyd in een interview met de krant. Volgens Sluijsmans stimuleert dat vooral een 'korte termijneffect'.
Leraren kunnen de prestaties van hun leerlingen in de gaten houden met quizzen, klassikale projecten of door vragen te stellen. Hierdoor zouden leerlingen een beter begrip krijgen van wat ze moeten leren terwijl docenten gemakkelijker kunnen bijsturen.
Druk
Er wordt inmiddels door tientallen middelbare scholen met deze nieuwe manier van lesgeven geëxperimenteerd. Op veel scholen is er ook een discussie op gang gekomen hoe er minder getoetst kan worden.
De nieuwe methode is niet geheel zonder kritiek. Door minder de toetsen wordt elke toets belangrijker en dat geeft juist weer druk aan leerlingen.