Slechts 23 procent

Internetoplichting: ondanks verlies, weinig aangifte

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© iStockInternetoplichting: ondanks verlies, weinig aangifte
RTL

Slechts 23 procent van de gedupeerden van internetoplichting doet daarvan aangifte. Van hen heeft maar 1 op de 10 mensen die afgelopen jaar zijn opgelicht bij een online-aankoop de schade vergoed gekregen.

Bijna 30 procent van de mensen die de aankoopfraude niet gemeld hebben vond het incident niet belangrijk genoeg, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek na een onderzoek onder ruim 38.000 mensen. Vaak omdat het om een klein bedrag ging.

Een op de vijf mensen dacht dat een melding toch niet zou helpen. Ze gingen er vanuit dat ze er hun geld niet mee terug konden krijgen.

Enorme toename in nepwebshops, zo voorkom je oplichting
Lees ook

Enorme toename in nepwebshops, zo voorkom je oplichting

Marktsites en nepwebshops

Aankoopfraude kwam voor bij 2,7 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder die vorig jaar online iets hadden gekocht. Twee op de vijf gedupeerden hadden iets gekocht op een site voor tweedehandsspullen. Een kwart deed de bestelling bij een webwinkel die later vaak een nepwebshop bleek te zijn.

Maar ook bij aankopen op grote webshops als Amazon en Alibaba ging het weleens mis. De slachtoffers kochten vooral  kleding, schoenen, accessoires of elektronica. Een klein aantal kocht tickets of kaartjes.

Emotionele schade

De schade bleef niet beperkt tot het verlies van het geld, 39 procent was erg boos, 12 procent bleef eraan denken, en 5 procent sliep er slechter door.

Bij een deel van de slachtoffers daalde het vertrouwen in de digitale veiligheid zodanig dat ze bang waren voor herhaling.

Lees meer over
CBSWebwinkelInternetfraudeOplichting