We worden overspoeld met dieetmiddelen: 'Het is een miljardenbusiness'
Stapelkorting op Weight Care-producten bij Kruidvat én 25 procent korting op afslankmiddelen bij Bol.com. In januari worden we doodgegooid met afslankproducten. Niet vreemd, want het is een heel lucratieve markt.
Het januari-effect. Zo noemen fanatieke sporters het bij sportscholen en zwembaden ook wel. Dit jaar is dat anders, omdat die locaties gesloten zijn, maar andere jaren zien de fanatici altijd wel nieuwe gezichten in de januarimaand.
Vaak mensen die dagelijks komen, om een maand later te minderen en dan helemaal nooit meer hun gezicht laten zien.
Zoeken op Google
In januari wordt ook aanmerkelijk meer op het woord dieet gezocht via Google, dan twee maanden later, blijkt uit cijfers van Google Trends. In maart wordt zelfs het minst op dit woord gegoogled, om in mei als de bikinimaanden naderen weer omhoog te gaan.
In de Verenigde Staten worden jaarlijks 72 miljard euro uitgegeven aan de 'gewichtsmarkt', aldus onderzoek. Het gaat dan om dieetproducten, maar ook light drankjes, dieetplannen en cursussen.
Miljarden
"In West-Europa groeit de 'weight management'-markt ieder jaar met 4 tot 5 procent, weet Cyrille Filott, analist bij de Rabobank. "Het is een vrij structurele trend. Een groep consumenten probeert altijd aan hun gezondheid te werken en een groep mensen start in januari."
Vorig jaar ging er 25 miljard euro in de West-Europese markt om. Tien jaar eerder was dat 20 miljard euro.
Van repen tot hometrainers
"Dan gaat het niet alleen om repen, maar ook om hometrainers en dieetboeken, of om voedsel met verminderd vet, bijvoorbeeld in yoghurt." Speciale shakes of repen die een gewone maaltijd vervangen, zijn niet goedkoop. Zo betaal je voor een pak Modifast-shakes ongeveer 20 euro.
Filott: "Je ziet dat we er in jaren dat het economisch goed gaat, iets meer aan spenderen. En we zien ook dat er bij overheden ook steeds meer aandacht is voor gezonde voeding. In Nederland hebben we het preventieakkoord en in het Verenigd Koninkrijk worden geen snackreclames meer op tv getoond voor negen uur 's avonds."
Weinig openheid
Nederlandse cijfers heeft het CBS niet en ook de diverse aanbieders van dieetrepen en shakes houden de kaken op elkaar bij vragen over omzet, net als Etos en Kruidvat die de producten verkopen.
Bol.com geeft geen omzetcijfers, maar laat wel weten dat de verkoop van afslankproducten zoals fatburners, waist trainers, maaltijdvervangers en afslanksupplementen vanaf de laatste week van december flink is gestegen.
Afslankproducten
1 januari viel dit jaar in week 53 van 2020. "Er zijn in de laatste week van december 1,5 keer zoveel afslankproducten verkocht als de week daarvoor", zeg een woordvoerder van de webwinkel.
Maar afgezet tegen 2020 werden dit jaar rond 1 januari minder afslankproducten verkocht. "We verwachten wel dat de verkoop deze week toe zal nemen, omdat op de website ook een promotie loopt op dit soort artikelen."
Lockdowneffect
Bij Kruidvat is in januari altijd een piek in de verkoop van afslankproducten te zien. Maar de afgelopen jaren neemt de vraag wel iets af. "In 2020 is de vraag wel weer licht gestegen ten opzichte van 2019", zegt een woordvoerder. Onduidelijk is of dat komt, doordat de sportscholen dicht zijn.
Er was wel een lockdowneffect. Als we toch het huis niet uit mogen, maakt het even minder uit hoe we eruit zien. "In het begin van de eerste lockdown zagen we dat klanten minder behoefte hadden aan dieet -en sportproducten. Aan het einde van deze periode (mei/juni) zagen we de behoefte aan een gezonde levensstijl weer toenam."
Eiwitpoeder
Kruidvat ziet net als Etos nog een andere trend. De verkoop van sportsupplementen, zoals eiwitpoeder, zit juist in de lift. "Ook nu de sportscholen dicht zijn wordt dat goed verkocht. Veel mensen hebben thuis ook halters en fitness-elastieken liggen, toen we die vorig jaar in de winkel hadden werden die goed verkocht," zegt een Etos-woordvoerder.
Bij Etos werden deze januarimaand tot nu toe iets minder dieetrepen en dieetshakes verkocht als andere januarimaanden. Mogelijk nemen mensen meer tijd om gezond te koken, nu ze thuis werken. Dat zien ze bij Albert Heijn, dat onderdeel is van hetzelfde moederconcern als Etos. "Er wordt veel vaker voor gezonde voeding gekozen."
Omzet
Exacte omzetcijfers wil geen enkele drogist of online webwinkel geven. De enige organisatie in Nederland die open is over de harde euro's is IRI, dat big data verzamelt over consumentengedrag en verkoopgegevens van aangesloten supermarkten en drogisterijen doorkrijgt.
Er is een onderscheid in drie categorieën, weet analist Stefanie Hummelink. Reform, dieet en slimming. Bij reform gaat het voornamelijk om natuurproducten. "Bijvoorbeeld producten van Zonnatura." Bij dieet gaat het onder andere om suikerarme of glutenvrije producten en bij slimming gaat het voornamelijk om maaltijdvervangers zoals dieetrepen en shakes.
Uit de kwartaaldata van IRI blijkt ook weer dat we in januari het meest met ons gewicht bezig zijn en ook net voor het bikiniseizoen.
127 miljoen euro
In de eerste 48 weken van 2020 was de omzet van de drie categorieën samen in Nederland 127 miljoen euro. Een jaar eerder was dat in dezelfde periode 121 miljoen, wat een groei van 5 procent betekent.
Uitgesplitst naar slimming gaat het om een omzet van ruim 11 miljoen in 2020 (eerste 48 weken), en 12 miljoen in dezelfde weken van 2019. Hummelink heeft wel een 'maar' bij de cijfers over slimming. "Deze producten worden steeds vaker online gekocht. Deze cijfers hebben we niet in kaart."