Vooral korte schepen

Onderzoeksraad waarschuwt vissers: kotters kunnen kapseizen

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPOnderzoeksraad waarschuwt vissers: kotters kunnen kapseizen
RTL

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) waarschuwt vissers: hun kotters kunnen buitengewoon instabiel zijn. Daardoor gebeurden er in de afgelopen jaren zeker twee zeer ernstige ongelukken, terwijl het gevaar nauwelijks bekend is.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) doet op dit moment onderzoek naar twee zeer ernstige ongelukken met de visserskotters UK-165 en de UK-171. Gisteren kwam de OVV met een waarschuwing voor de visserijsector. Visserskotters die korter zijn dan 24 meter lopen gevaar te kapseizen.

Kapseizende schepen

Bij het zinken van de UK-165, 7 kilometer ten westen van Texel, in het najaar van 2019, kwamen de twee bemanningsleden uit Urk om het leven. De UK-171 kapseisde een jaar later bij Schiermonnikoog nadat de netten verstrikt raakten. De driekoppige bemanning kon zich in veiligheid brengen door op de kiel van het schip te klimmen.

Visnet aan één kant

Uit onderzoek blijkt dat boomkorkotters met een lengte van minder dan 24 buitengewoon instabiel kunnen zijn als ze 'asymmetrisch beladen' zijn. Dat gebeurt bijvoorbeeld als er aan maar één kant van het schip een visnet in zee hangt. Het schip drijft dan niet meer rechtop in het water, maar krijgt permanente slagzij, concludeert de Onderzoeksraad.

Lichamen vermiste bemanningsleden kotter Urk gevonden
Lees ook

Lichamen vermiste bemanningsleden kotter Urk gevonden

Dit gebeurt vooral bij boomkorvisserij, een vismethode waarbij door een kotter twee sleepnetten over de zeebodem worden getrokken. Volgens Pim Visser, directeur van belangenorganisatie Visned, gebeurt het weleens dat zo'n net dan aan één kant vol loopt met zand. "Zo'n net kan ook verstrikt raken in een wrak."

Garnalenvissers

Dit blijkt nu vooral gevaarlijk voor kleine kotters die vooral op garnalen vissen. "Het net wordt zwaar aan een kant of blijft ergens achter hangen, waardoor het hele schip scheef komt te liggen en in een extreme situatie zelfs kan kapseizen en zinken."

"We hebben de vissers in de appgroepen een bericht gestuurd", vertelt Visser. "Ze moeten voorkomen dat zij in deze situatie terechtkomen. Een oplossing is om twee netten overboord te gooien zodat de symmetrie gelijk blijft en het schip in balans is."

Gevaar is groot

Er varen in de Nederlandse en Duitse wateren waarschijnlijk wel 150 van deze viskotters rond, die kleiner zijn dan 24 meter. Vooral voor deze schepen is het gevaar groot, schrijft de OVV. Bij de grotere schepen is dit veel minder een probleem.

De garnalenvissers vissen op de Waddenzee, in de Noordzee en in de Duitse bocht. Volgens de Onderzoeksraad is het veiligheidsrisico tot op de dag van vandaag niet of nauwelijks bekend. De Raad komt pas deze zomer met het eindrapport over het kapseizen en zinken van de twee visserskotters.

Concurrenten uit Spanje, Frankrijk en ook Nederland halen veel van hun inkomsten uit de Britse zeeën. "Ik hoop dat we in de toekomst de vrijheid terugkrijgen die ik 40 jaar geleden had."
Lees meer over
Onderzoeksraad voor VeiligheidVisserijScheepvaartUrk