Benzine en diesel niet nóg duurder: meerderheid Tweede Kamer wil accijnsverhoging schrappen
Een Kamermeerderheid wil de voorgenomen accijnsverhoging op benzine en diesel terugdraaien die per 1 januari zou ingaan. Een liter benzine zou vanaf 1 januari 21 cent duurder worden. Een Kamermeerderheid steekt daar nu dus een stokje voor, blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws. "Mijn inzet is heel duidelijk: ik wil dat we deze kostenstijging tegengaan", zegt VVD-fractievoorzitter Sophie Hermans.
Het zijn dure tijden aan de pomp. Afgelopen juli werd een deel van de accijnskorting die het kabinet had ingesteld na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, al geschrapt. Daardoor ging de prijzen aan de pomp al flink omhoog. Vanaf januari 2024 zou de rest van de korting op de accijns komen te vervallen. Daar zou nog een inflatiecorrectie bovenop komen waardoor een liter benzine in totaal 21 cent duurder wordt.
'Totaal onacceptabel'
Een Kamermeerderheid van VVD, PVV, SP, BBB, FvD, DENK, Fractie Den Haan, BVNL en JA21 wil de accijnsverhoging nu van tafel. Zij zullen daar tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen- aankomende woensdag en donderdag- voor pleiten, blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws.
"Deze prijzen zijn totaal onacceptabel", zegt PVV-leider Geert Wilders. "Mensen gebruiken de auto niet alleen voor het plezier, maar zijn er ook van afhankelijk". VVD'er Sophie Hermans: "De vaste lasten lopen enorm op voor al die gezinnen met een normaal inkomen. Gezinnen die hard werken, of dat altijd gedaan hebben. Dus onze inzet zal zijn deze stijging tegen te gaan." Hermans over het financieren; "We moeten kijken waar geld is, dat niet tot besteding is gekomen. Waar ligt nog geld, waarmee we dit kunnen betalen."
Het kabinet zei vorige maand nog geen geld te hebben om de verhoging ongedaan te maken. Alleen voor armoedebestrijding is ruim twee miljard euro uitgetrokken.
Aan het schrappen van de accijnsverhoging hangt een flink prijskaartje, zegt politiek verslaggever Roel Schreinemachers. "Het gaat om een bedrag van 1,2 miljard euro. Over de vraag hoe dit moet worden betaald, is nog geen overeenstemming. Het is daarom ook nog niet zeker of de hele accijnsverhoging uiteindelijk van tafel gaat, of een deel daarvan."
Ongerichte maatregel
Er zitten ook nadelen aan het terugdraaien van de accijnsverhoging, legt Schreinemachers uit. "Schrappen van de accijnsverhoging is een ongerichte maatregel waar ook automobilisten van profiteren die het helemaal niet nodig hebben en de hoge prijs aan de pomp makkelijk kunnen betalen. Dus je kunt mensen die het hard in de portemonnee raakt veel beter helpen als je hen op een andere manier compenseert. En een hoge prijs aan de pomp heeft een ander bijeffect: dan laten mensen de auto vaker staan. Sommige partijen vinden dat helemaal niet erg."
Ook het merendeel van de deelnemers aan het RTL Nieuwspanel wil dat de accijnskorting verlengd wordt. Zo'n 78 procent gaf aan hier voorstander van te zijn, wetende dat het de Nederlandse staat zo'n 1,2 miljard gaat kosten.
Andere prioriteiten
Andere partijen komen niet met plannen om de accijns te verlagen. Partijen als GroenLinks-PvdA, D66 en het CDA hebben al laten weten andere prioriteiten te hebben, zoals een hoger minimumloon, lagere belasting op de energierekening of belastingverlaging voor alle werkenden.