Zorgen over besmetting coronavirus

Kabinet na RIVM-advies: volle vliegtuigen mogelijk, mondkapje verplicht

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPKabinet na RIVM-advies: volle vliegtuigen mogelijk, mondkapje verplicht
RTL

Er komt geen maximum aan het aantal passagiers dat in een vliegtuig mee kan, ook als dat betekent dat er geen 1,5 meter afstand gehouden kan worden. Wel moeten reizigers in het vliegtuig een mondkapje dragen. Het kabinet neemt dus geen aanvullende maatregelen voor het vliegverkeer na een advies van het RIVM. Dat melden ingewijden aan de politieke redactie van RTL Nieuws.

De Tweede Kamer had deze week aanvullend advies gevraagd aan het RIVM vanwege de vele vragen rond de gezondheid van vliegtuigpassagiers.

Kamer wil alsnog advies deskundigen over besmettingsrisico vliegtuigen
Lees ook

Kamer wil alsnog advies deskundigen over besmettingsrisico vliegtuigen

1,5 meter

Het RIVM schrijft nu dat risico's voor passagiers beperkt kunnen worden als voldaan wordt aan een aantal voorwaarden. Over de 1,5 meter afstand zegt het RIVM dat die zo veel mogelijk moet worden aangehouden. Als dat niet kan, 'moeten contacten tussen passagiers en bemanning beperkt worden en kan, conform het gekozen beleid in OV, het dragen van een niet medische mond-neuskapje overwogen worden', luidt het advies van het RIVM.

De luchtvaartmaatschappijen zelf gaan overigens een stuk verder: het dragen van een mondkapje is bijvoorbeeld op KLM-vluchten al vanaf 11 mei verplicht, 'omdat 1,5 meter afstand in vliegtuigen heel snel lastig is'.

Een internationale richtlijn adviseert zelfs om vanaf binnenkomst tot het verlaten van de terminal een medisch mond-neuskapje te dragen.

Unieke ventilatie

De risico's voor vliegtuigpassagiers worden volgens het RIVM verkleind door voldoende mogelijkheden om vast te stellen of passagiers coronaklachten hebben, bijvoorbeeld met een gezondheidscheck voorafgaand aan de vlucht. Ook de 'specifieke ventilatie' in de cabine van een vliegtuig zou de kans op besmetting verkleinen.

Daarnaast wijst het RIVM op de noodzaak van goed bron- en contactonderzoek. Volgens het kabinet zijn daar door de passagierslijsten van luchtvaartmaatschappijen voldoende mogelijkheden voor. Ook het internationale speelveld en - regelgeving speelt een rol in de overweging geen extra maatregelen te nemen. Het is volgens de bronnen niet zinvol heel erg af te wijken van wat andere landen doen.

We willen allemaal het liefst snel terug naar normaal. In de zomer vliegen naar de zon. Maar veilig vliegen in tijden van corona, kan dat eigenlijk wel? Europa heeft een reeks richtlijnen opgesteld die vliegen veiliger moeten maken. De keuze is aan u.

Besluit nemen

Begin deze week eiste de Tweede Kamer dat het kabinet zo snel mogelijk aan de deskundigen van het Outbreak Management Team (OMT) een advies zou vragen over de mogelijke verspreiding van het coronavirus in vliegtuigen. De Kamer wil dat het kabinet uiterlijk 15 juni een besluit neemt over regels om voldoende afstand te houden in vliegtuigen.

Maar het kabinet komt naar aanleiding van het advies van het RIVM dus niet met aanvullende maatregelen voor vliegtuigpassagiers.

Internationale afspraken

Het kabinet heeft tal van adviezen gevraagd aan het OMT en daar maatregelen op genomen. Over de besmettingsrisico's in vliegtuigen deed het kabinet dat eerder niet, zei RIVM-directeur Jaap van Dissel vorige week.

Premier Mark Rutte verwees toen naar internationale afspraken die luchtvaartmaatschappijen zelf hebben gemaakt. "Vliegtuigmaatschappijen zullen zelf maatregelen nemen om ofwel de 1,5 meter te handhaven of anderszins aanvullende maatregelen te nemen en daar heb je je dus strikt aan te houden, is mijn advies."

De scholen zijn weer open en we kunnen weer naar het terras. De strengste coronamaatregelen zijn opgeheven, maar de angst voor het virus is er nog altijd. Door die nieuwe vrijheden zou er zomaar een tweede piek aan besmettingen kunnen komen.
Lees meer over
RIVMCoronavirusCoronacrisis in NederlandGezondheidVerkeersvliegtuigVliegtuigReizenVakantie