Treinverkeer Amersfoort deze zomer wekenlang plat, komende jaren meer overlast
Het treinverkeer rond Amersfoort ligt deze zomer weken plat. Spoorbeheerder ProRail voert werkzaamheden uit en daar krijgen reizigers flink last van. Het is een voorbode voor de komende jaren, waarin veel meer werkzaamheden en overlast volgen.
Vorig jaar kondigde ProRail al aan dat er dit jaar meer werkzaamheden overdag en buiten de vakanties worden uitgevoerd, omdat het bedrijf het vele werk anders niet gedaan krijgt.
Door personeelstekorten en grote onderhoudsprojecten wordt de overlast voor de reiziger de komende jaren, en zeker tot en met 2030, groter.
"In heel Nederland, zowel in de Randstad als in de regio, zullen we dit effect gaan zien", zegt ceo John Voppen. Veel spoor is nodig aan vervanging en vernieuwing toe.
Station Amersfoort deze zomer plat
Reizigers die gebruik maken van station Amersfoort gaan dat deze zomer al voelen. Tussen juli en augustus rijden daar geen of nauwelijks treinen vanwege onderhoud aan het spoor. In totaal gaat het om een 'ongekend' lange periode van periode van zeven weken, aldus ProRail.
Op deze kaart kun je zien waar er precies wordt gewerkt.
'Gevolgen groot en vervelend'
Voor treinreizigers zijn de gevolgen groot en 'vervelend', verwacht NS-woordvoerder Elvira van der Vis. In de weken dat er geen treinen rijden, zijn reizigers aangewezen op bussen. Of moeten ze omreizen.
En rijden er alleen bepaalde treinen, dan moeten mensen rekening houden met langere reistijden, meer overstappen en omreizen. Ook omwonenden en bedrijven kunnen te maken krijgen met overlast van de werkzaamheden.
Amersfoort is volgens de NS een belangrijk (internationaal) knooppunt. Het station verbindt het oosten en noorden van Nederland met de Randstad. Ook de intercity naar Berlijn passeert Amersfoort.
Per dag reizen ongeveer 80.000 reizigers van, via of naar station Amersfoort.
Bewuste keuze
Volgens Voppen is het moeilijk om de boodschap te verkondigen. "Maar we moeten het doen, want het spoor is echt aan vervanging toe." Doe je niets dan gaan er spullen kapot en is er volgens hem nog meer overlast.
ProRail kiest er bewust voor om het in één keer te doen, om rekening te kunnen houden met de veiligheid en wensen van werknemers en de tekorten aan onder meer elektromonteurs. Vaak worden werkzaamheden zo veel mogelijk opgeknipt en bijvoorbeeld in het weekend of de avond uitgevoerd om de overlast te beperken.
Personeelstekort
Maar door het vele onderhoud en de personeelstekorten, lukt dat steeds minder goed. Volgens Voppen wil het personeel graag overdag werken en wil ProRail een aantrekkelijke werkgever zijn. Alles in één keer doen is daarbij efficiënter.
Volgens de ceo komen er de komende jaren nog veel van dit soort vervangingsprojecten aan en is het voor reizigers nog niet gedaan met de overlast. Komende zomer wordt er onder meer in Leeuwarden ook aan het spoor gewerkt.