Optredens in Amsterdam

Economie profiteert van concerten Taylor Swift, maar 'Toppers doen meer'

Door RTL Z/ANP··Aangepast:
© ANPEconomie profiteert van concerten Taylor Swift, maar 'Toppers doen meer'
RTL

De aanstaande concerten van Taylor Swift in Amsterdam hebben een positief effect op de Nederlandse economie. Fans geven miljoenen euro's uit aan hotelovernachtingen, horeca, tickets en fanartikelen, maar vergeleken met optredens van andere artiesten, is het effect beperkt, zeggen economen.

"Een gekkenhuis." Zo omschrijft Michelle Pot, manager bij het Douwe Egberts-café naast de Johan Cruijff Arena, de situatie tijdens de optredens van De Toppers vorige maand.

"Ik  was naar huis gegaan, maar toen ik hoorde dat het zo druk was, ben ik teruggerend om te helpen. Het was een complete chaos. We hebben de hoogste omzet ooit gedraaid", zegt ze.

Over twee weken

In hetzelfde stadion treedt over twee weken Taylor Swift op. "Maar ik verwacht dit keer geen grote gekte", zegt Pot. Een andere lokale ondernemer, die zijn naam liever niet deelt, denkt dat ook. Hij twijfelt nog of hij extra personeel inzet.

Zelfs in het openbaar vervoer een 'Taylor Swift-effect'
Lees ook

Zelfs in het openbaar vervoer een 'Taylor Swift-effect'

Wereldwijd is er veel aandacht voor de impact van Swifts meest recente wereldtournee, The Eras Tour. De concerten gaven de Amerikaanse steden die ze aandeed een economische impuls. Ook het Verenigd Koninkrijk zou meedelen in wat al de 'Swiftonomics' wordt genoemd.

1 miljard voor Britse economie

Analisten van zakenbank Barclays berekenden dat de concerten in Londen de Britse economie 1 miljard pond opleveren. Branchegenoot TD Securities waarschuwde zelfs dat de verdiensten de inflatie kunnen aanjagen en een renteverlaging door de Britse centrale bank kan vertragen. 

In Zweden steeg de kerninflatie onverwachts in mei, de maand waarin Swift drie concerten gaf in Stockholm en het Eurovisie Songfestival plaatsvond in Malmö.

'Piekje voor Nederlandse hotels'

Staat Nederland iets dergelijks te wachten? Booking.com ziet in elk geval een stijging in het aantal geboekte accommodaties in Amsterdam tijdens de concerten van de zangeres, maar geeft geen exacte cijfers. De meeste boekingen komen van Duitsers, gevolgd door Britten en Amerikanen, zegt een woordvoerder. Plaatselijke hoteliers spreken tegenover het ANP ook van een "piekje, met de nadruk op -je."

"We zitten helemaal volgeboekt, maar toen De Toppers hun concerten bekend maakten, ging het sneller", zegt Naomi Santos, supervisor bij het Amsterdamse HolidayInn-hotel tegen RTL Z.

'Effect is beperkt'

Het effect van de concerten op de Nederlandse economie zal beperkt zijn, zeggen meerdere economen tegen ANP. Het publiek van Taylor Swift is jong en geeft relatief minder geld uit, zegt econoom Walther Ploos van Amstel tegen RTL Z. "Het Taylor Swift-publiek komt voor de zangeres en gaat daarna weer naar huis, maar de bezoekers van De Toppers maken er een weekendje Amsterdam van."

Ook concerten van bijvoorbeeld Madonna, De Jeugd van Tegenwoordig, Goldband hebben om deze reden meer effect, zegt de econoom. Ploos van Amstel maakte op verzoek van RTL een rekensommetje. Daaruit blijkt dat drie optredens van Taylor Swift de economie ergens tussen de 20 en 25 miljoen euro opleveren. Het organiseren van twee Toppers-concerten levert daarentegen zo'n 25 miljoen euro op.

"Eén Taylor Swift-concert is dus minder lucratief dan één Toppers-concert", aldus Ploos van Amstel. Toch moeten we volgens de econoom de inkomsten van de concerten van Taylor Swift niet onderschatten. Het organiseren van grote evenementen is en blijft een aanzienlijke inkomstenbron.

Lees meer over
Taylor Swift