Steeds meer deepfake-reclames met beroemdheden: 'Serieus probleem'
Beroemdheden klagen online over reclames die met deepfake-versies van henzelf zijn gemaakt. Zo zou MrBeast (ruim 188 miljoen abonnees op YouTube) een weggeefactie voor een iPhone promoten en zouden mensen bij Tom Hanks terechtkunnen voor een tandartsverzekering.
"Zijn sociale media er klaar voor om met de opkomst van AI-deepfakes om te gaan?", vraagt Jimmy Donaldson (MrBeast) zich af op X, voorheen Twitter. "Dit is een serieus probleem."
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Deepfakes zijn beelden gemaakt met kunstmatige intelligentie (AI), waarbij een bestaand persoon wordt nagemaakt. Die beelden kunnen levensecht lijken en hebben ook al tot rechtszaken geleid. Zo staat in Nederland een 39-jarige man terecht voor het maken van nepporno met deepfake-beelden van presentatrice Welmoed Sijtsma.
Erg geloofwaardig
MrBeast is bekend geworden met zijn YouTube-video's waarin hij auto's, huizen en geldprijzen weggeeft. Het feit dat de deepfake-video een vergelijkbare dienst lijkt te verlenen, maakt het extra geloofwaardig, meldt de Britse omroep BBC. Het account op TikTok, waar de video werd gedeeld, is inmiddels van het sociale medium verwijderd.
Eerder deze week plaatste Tom Hanks al een waarschuwing op zijn sociale mediaprofielen over een deepfake-advertentie voor een tandartsverzekering. "Ik heb hier niets mee te maken", schreef hij bij een foto van hemzelf.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Het gebeurt al langer dat bekende mensen worden gebruikt voor deepfake-video's. Zo werd in maart vorig jaar een video van de Oekraïense president Zelensky verspreid op Facebook, waarin hij zich zogenaamd overgaf aan de Russen. Die video werd uiteindelijk door Facebook-moederbedrijf Meta verwijderd.
Waarschuwingen
Steeds meer techgiganten en politici roepen op tot regulering van kunstmatige intelligentie. Tijdens een topoverleg in Japan in mei dit jaar kwamen de ministers van de G7, een groep van zeven rijke landen met bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Duitsland, met een gezamenlijke verklaring, waarin ze stelden dat er regels nodig zijn voor de ontwikkeling van AI.
Ze benadrukten daarbij dat een 'open en stimulerende omgeving' moet worden behouden voor de technologie. De regels moeten zich richten op intellectuele eigendomsrechten, transparantie en het bestrijden van desinformatie.