Werkgevers willen niet meer praten, nieuwe acties dreigen in het ov

Werkgevers in het streekvervoer gaan niet in op het ultimatum van vakbonden FNV en CNV, dat maandag afloopt. De vakbonden eisen een forse loonsverhoging, maar 'dat geld is er niet'. "Staken betekent niet dat het geld er ineens toch is", aldus Fred Kagie namens de werkgevers. Nieuwe stakingen lijken met de stap onafwendbaar.
De vakbonden eisen een loonsverhoging van 10 procent dit jaar en nog eens 4 procent volgend jaar. Daarnaast willen de bonden dat de lonen vanaf volgend jaar gekoppeld worden aan de inflatie. De lonen zouden automatisch moeten worden verhoogd met de helft van de inflatie.
Het loonbod van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) bedraagt 8 procent voor een jaar en nog eens 3 procent volgend jaar.
Geen basis om te praten
De vakbonden hebben gedreigd met nieuwe stakingen vanaf 22 februari als de werkgevers niet op de eisen ingaan. En vanwege deze ultimatums weigert de VWOV om nog verder te praten.
FNV laat in een reactie weten dat er nog geen besluit is genomen over verdere acties. Daarmee wacht de bond tot het ultimatum daadwerkelijk is verstreken. "De eisen blijven liggen zoals deze waren. We merken dat er een grens is bereikt voor chauffeurs", aldus een woordvoerder van de vakbond.
De werkgevers willen echter pas praten als de actiedreiging van tafel is. "Vakbonden vinden dat we toch over deze eisen in gesprek moeten gaan, onder dreiging en druk van een al aangekondigde staking. Dat is voor ons geen basis om te praten. Staken brengt ons niet aan tafel", aldus Kagie.
Al vijf dagen actie gevoerd
Aan het begin van deze maand werd er al vijf dagen gestaakt in het regionale openbaar vervoer. Als gevolg daarvan viel een deel van het streekvervoer uit. Ook vielen verschillende treinen uit, onder meer in de Achterhoek, Rivierenland en in Limburg.
Over de gevolgen van de stakingen zijn de werkgevers en vakbonden het overigens ook oneens. Volgens het VWOV reed op sommige dagen de helft van alle bussen. Volgens vakbond FNV werd de sector voor 80 procent stilgelegd.
Duizenden chauffeurs
Het ultimatum heeft betrekking op de grote cao in het streekvervoer. Die geldt voor 13.000 medewerkers, met name buschauffeurs. De kleinere cao Multimodaal geldt voor 1300 medewerkers, voornamelijk treinpersoneel. Ook voor die cao lopen de onderhandelingen stroef en werd al eerder gestaakt.