Tekort aan toestellen

Transavia schrapt nog eens ruim tweehonderd vluchten in juli en augustus

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Jeffrey GroenewegTransavia schrapt nog eens ruim tweehonderd vluchten in juli en augustus
RTL

Luchtvaartmaatschappij Transavia is nog niet uit de problemen. Ook in de maanden juli en augustus schrapt het dochterbedrijf van Air France-KLM enkele honderden vluchten vanwege een tekort aan toestellen. Daarnaast wijzigt het bedrijf de vluchttijden van vluchten.

In de zomermaanden annuleert Transavia in totaal 210 vluchten, meldt het bedrijf vandaag. Omgerekend komt dat neer op zo'n 2 procent van het totaal aantal vluchten in de periode. Bijna alle reizigers om wie het gaat, zijn door het bedrijf naar een andere vlucht omgeboekt. 

Schade beperken

Het is niet duidelijk hoeveel reizigers hun vakantieplannen moeten aanpassen of toch zelfs moeten annuleren omdat zij niet omgeboekt kunnen worden. In een toestel van Transavia gaan ongeveer 190 passagiers, maar het bedrijf probeert te schrappen op de minst gevulde vluchten. Op die manier worden zo min mogelijk reizigers de dupe, legde een woordvoerder eerder uit aan RTL Z. 

Transavia schrapt 331 vluchten in juni, ook nog uitval in juli en augustus
Lees ook

Transavia schrapt 331 vluchten in juni, ook nog uitval in juli en augustus

De problemen bij Transavia begonnen vorige maand. Een aantal vliegtuigen die voorheen door de failliete Roemeense luchtvaartmaatschappij Blue Air waren ingezet, zouden geleaset worden. Maar door late levering en problemen met het papierwerk konden ze nog niet worden ingezet.

Duizenden passagiers

Ook stonden enkele vliegtuigen door tekorten aan onderdelen langer aan de kant dan gepland. Dat zorgde ervoor dat Transavia herhaaldelijk vluchten moest schrappen waardoor duizenden passagiers getroffen werden.

In de maand juni schrapte het bedrijf maar liefst 331 vluchten, vanwege het tekort aan toestellen. Dat probleem is nog steeds niet verholpen, maar omdat Transavia heeft besloten om minder vluchten uit te voeren, is er meer ruimte om tegenvallers op te vangen. "Daarmee voorkomen we dat we passagiers op het laatste moment moeten teleurstellen", aldus het bedrijf.

Judith en haar gezin kregen vlak voor de terugreis vanuit Rome een annulering per e-mail en moesten uiteindelijk zelf alles regelen om weer naar huis te kunnen. "Wat ik vooral vervelend vind is dat Transavia niet zoveel service biedt."
Lees meer over
TransaviaLuchtvaartToerismeEditie NL Link in bio