Mobiliteitsalliantie

Kritiek op rekeningrijden met één tarief: dat stimuleert niet

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© RTL NieuwsKritiek op rekeningrijden met één tarief: dat stimuleert niet
RTL

Er is kritiek op de manier waarop de nieuwe regering in 2030 rekeningrijden in wil voeren. Politici stellen voor één vlak tarief te rekenen voor het gebruik van een auto, of het nou om een vervuilende of elektrische wagen gaat. 'Iemand die meer vervuilt, moet ook meer betalen.'

Dat zegt Steven van Eijck, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie, in een interview met RTL Nieuws. De mobiliteitsalliantie is een brede samenwerking van onder meer de NS, de BOVAG, de ANWB, Schiphol, RAI Vereniging en de Fietsersbond.

De organisaties dringen al jaren aan op de invoering van rekeningrijden. Daarmee wordt de wegenbelasting 'veel eerlijker', legt Van Eijck uit. Het zorgt er ook voor dat mensen bewuster gaan rijden, denkt hij.

Tientallen jaren

Er wordt door politici in Den Haag al tientallen jaren over rekeningrijden gesproken, maar nu de plannen opnieuw terugkomen in het regeerakkoord lijkt het dan echt zo ver te komen.

Vliegbelasting en groene boeren: 60 miljard naar stikstof en klimaat
Lees ook

Vliegbelasting en groene boeren: 60 miljard naar stikstof en klimaat

Als het rekeningrijden wordt ingevoerd, betekent het dat automobilisten niet voor het bezit, maar voor het gebruik van hun auto gaan betalen. Politiek verslaggever Roel Schreinemachers legt in deze video uit hoe rekeningrijden precies werkt en waarom het er, na jaren van discussie, nu wél lijkt te komen:

Haalt het rekeningrijden dit keer de eindstreep? En wat vinden voor- en tegenstanders van de plannen? Politiek verslaggever Roel Schreinemachers zoekt het uit.

Omdat het nieuwe beleid pas in 2030 ingaat, verwacht Van Eijck dat er nog 'heel veel gezegd moet worden' voordat Nederlanders inderdaad per kilometer gaan betalen. De Mobiliteitsalliantie vond echter alvast één eigenaardigheid in de plannen van het kabinet: er wordt geen verschil gemaakt tussen milieuvervuilende en natuurbewuste rijders.

'Mensen stimuleren'

"Of je nou in een benzineauto of een elektrische wagen rijdt, voor het tarief maakt dat niet uit", zegt Van Eijk over de plannen. "Alle studies wijzen uit dat als daar wél een verschil tussen wordt gemaakt, je veel beter gedrag krijgt."

Mensen moeten worden gestimuleerd om zuiniger, duurzamer en elektrisch(er) te gaan rijden. Zo kunnen de klimaatdoelstellingen die in Parijs zijn afgesproken veel beter worden gerealiseerd, denkt de voorzitter van de alliantie.

Foutje?

Van Eijck hoopt dat het om een foutje in het regeerakkoord gaat, dat later nog wordt aangepast. "Je moet nu zorgen dat je een verschil gaat aanbrengen in het tarief voor mensen die een sterk vervuilende of hele schone auto hebben."

Lees meer over
BelastingdienstRekeningrijdenKilometerheffingRegeerakkoord