Schaatser op goudmijn

Jutta Leerdam hot op Instagram: 'Meer dan 2 miljoen volgers, bizar idee'

Door Linda Samplonius en Matthijs Voortman··Aangepast:
Jutta Leerdam hot op Instagram: 'Meer dan 2 miljoen volgers, bizar idee'
RTL

Met 2,1 miljoen volgers is schaatsster Jutta Leerdam groot op Instagram. Tegen RTL Nieuws zegt ze dat ze het vooral heel leuk vindt: "Als ik een een auberginerecept wil plaatsen, dan doe ik dat." Maar behalve leuk, zijn haar onlineberichten ook een goudmijn. "Bedrijven zullen in de rij staan voor haar."

Topschaatser Jutta Leerdam is een van de blikvangers van Team NL in Peking. Maar niet alleen daar, ook op social media is ze opvallend aanwezig. Ze doorbrak eind vorig jaar de grens van een miljoen volgers op Instagram. Een bedankfilmpje voor haar volgers ging vervolgens zo hard viral dat de teller in no-time op 2 miljoen volgers stond. "Een bizar idee", noemt ze het zelf. 

Topsport en social media zijn niet meer los van elkaar te zien. "Het geeft een enorme boost aan mijn carrière", zegt Leerdam die zondag op de 500 meter en donderdag op de 1000 meter in Peking hoopt te schitteren.

Algoritme

Echt heel bizar is het volgens Sonja Loth niet dat Leerdam zoveel volgens heeft. Loth is communicatiestrateeg en oprichter van Social Inc. "Ze komt sympathiek, oprecht en leuk over op het bedankfilmpje dat compleet viral ging. Daar reageren volgers op. Als een paar mensen dit bericht snel liken, duwt het algoritme dit bericht naar voren waardoor nog meer mensen het zien."

En zo kan het dat één filmpje miljoenen keren wordt geliket en bekeken. 

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Volgens Loth werken de looks van Leerdam ook mee. "Als je op social media succesvol en mooi bent, en ook nog eens authentiek en sympathiek, worden berichten sneller geliket, zo werkt het nu eenmaal. Leerdam heeft absoluut die uitstraling."

Miljoenen likes

Ze post veel foto’s en video’s op de schaatsbaan. Sensueel kijkend in de camera, soms met een dansje. Zeker de TikTokachtige filmpjes gaan keihard, lacht Jutta. 

Op vrijwel elke post is ze zelf te zien. Soms plaatst ze een foto in 'normale' kleding. "Maar zal ik je eens wat vertellen", zegt ze. "Op Insta laat ik niet altijd het echte leven zien, waarom zou ik? Ik heb bijna nooit normale kleding aan. Dat kan ik niet, want ik train elke dag, dus ik leef in sportkleding." 

Waarom ze het dan toch post? "Ik vind het gewoon leuk om mezelf af en toe zo te laten zien", zegt ze. "En als ik een auberginerecept plaats, dan doe ik dat ook omdat ik het leuk vind en niet omdat iemand zegt dat ik dat moet doen." Het is niet zo dat al haar volgers per se in schaatsen geïnteresseerd zijn, denkt Leerdam. "Het is het totale plaatje, een total package."

Niks moet dus, alles mag. Leerdam bepaalt nu in elk geval nog helemaal zelf wat ze laat zien aan haar ruim twee miljoen volgers. Twee miljoen! Dat is voor een niet-voetballer erg veel. "Het is best wel een gek idee dat zoveel mensen het leuk vinden wat ik doe", geeft Leerdam toe. Ze snapt het zelf ook niet helemaal: "Ik vind het gewoon leuk om te doen en dat mensen het waarderen, is een mooie bijkomstigheid."

Een bijkomstigheid? "Het account van Leerdam hoeft niet alleen leuk te zijn, ze kan er heel veel mee verdienen", zegt communicatiestrateeg Sonja Loth. "Haar account heeft een enorme commerciële waarde."

Hoge bedragen

Hoe hoog die waarde is, kan Loth niet vertellen, "Maar bij een intensieve samenwerking met een bedrijf en een grote influencer zijn bedragen tussen de 30.000 en 60.000 euro per jaar niet vreemd."

Influencers worden ingehuurd vanwege hun bereik, maar ook omdat bedrijven vinden dat deze persoon past bij hun merk. "Er is weinig aan Leerdam dat niet interessant is om op mee te liften: authentiek, succesvol, sportief, krachtig en mooi. Dat is voor bedrijven zeker interessant."

'In de rij voor Leerdam'

Het is voor bedrijven volgens Loth extra interessant als een influencer ook nog op een bepaald thema invloedrijk en betrouwbaar is. Zoals Leerdam over topsport en schaatsen. "Je kunt niet oprechter zijn dan iemand die dag en nacht zijn leven wijdt aan sport. Dat is wie je bent, daar zit geen Instafiltertje overheen."

"Als een bedrijf en een sporter perfect bij elkaar aansluiten, bereikt het bedrijf veel sneller de mensen die daadwerkelijk bij dat merk willen horen. Dus bedrijven zullen in de rij staan voor Leerdam."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Leerdams populaire account is niet alleen goed voor mogelijke toekomstige commerciële samenwerkingen. Ook voor het schaatsen in het algemeen kan het iets betekenen. Loth: "Ze ziet er fantastisch uit en lijkt een fantastisch leven te hebben. Als volger wil je in haar wereld kruipen, dus het zal de schaatswereld zeker goed doen. Wie wil geen Jutta zijn?"

Jutta Leerdam erkent dat het haar ploeg Worldstream Corendon in elk geval een boost geeft. "Het brengt natuurlijk een mooie commerciële waarde met zich mee en als ik daarmee nieuwe partijen binnen het schaatsen kan brengen, is dat alleen maar super goed voor de sport en in dit geval voor ons team. En  ook voor mijn eigen carrière."

Sportprestaties

Ze vindt het 'echt onzin' dat zoveel aandacht op sociale media afleidt van haar sportprestaties. "Ik zie dat los van elkaar. Het versterkt elkaar alleen maar." En als ze tijdens de Spelen even niets kan posten omdat ze focust op schaatsen, dan heeft ze daar geen enkele moeite mee. "Niemand zal me dan missen hoor", voegt ze eraan toe. Niemand? "Nou, misschien een paar mensen. Maar ze weten dat ik ook weer terugkom." 

Na de Spelen gaat ze samen met haar vriend, schaatser Koen Verweij, kijken wat ze uit het account kunnen halen. Die vindt het niet zo erg om haar te delen met miljoenen anderen, zegt hij tegen RTL Nieuws. Hij is vooral trots. "En we gaan kijken welke mooie partnerships het kan opleveren", vertelt hij. "Het platform dat je hebt is absurd. Die dingen worden zoveel bekeken. Het is een zaak om dat goed neer te zetten." 

Rule 40 tijdens de Spelen: geen porno en drank

Sporters kunnen tijdens de Olympische Spelen niet alles zomaar posten op social media. Ze moeten zich dan houden aan de zogenoemde  'Rule 40'. Dat betekent onder meer dat ze van 27 januari tot en met 22 februari maar beperkt reclame mogen maken voor bedrijven of merken die geen officiële sponsors zijn van de Olympische Spelen.

Rule 40 beschermt de belangen van die officiële sponsors die vaak heel veel geld betalen voor de reclames tijdens de Spelen. Als sporters langlopende verbintenissen hebben met een sponsor mogen ze die campagne voortzetten in Peking, maar wel onder strikte voorwaarden. Zo mag er bijvoorbeeld geen verband worden gelegd tussen het product en de Olympische prestatie, Ook reclame maken voor alcohol, gokken en porno is uit den bozen.  

Voor tijdelijke sponsors is sowieso geen ruimte. Dus als Jutta Leerdam even tijdens de Spelen een foto plaatst op social media met een bepaald drankje, dan wordt ze daarvoor op haar vingers getikt met een boete. De sporters krijgen via deze pdf uitleg over wat er wel en niet mag de komende weken.

Bekijk ook de documentaire over Jutta Leerdam en Koen Verweij bij Videoland.

 

 

Lees meer over
Jutta LeerdamNOC/NSFSchaatsenOlympische SpelenInstagramLink in bio