'Naar personeel luisteren'

Kersverse NS-directeur Wouter Koolmees begint als conducteur

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPKersverse NS-directeur Wouter Koolmees begint als conducteur
RTL

Gisteren begon hij als topman bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) en meteen maakte Wouter Koolmees bekend dat hij óók een opleiding tot conducteur gaat volgen. Zo hoopt de oud-minister mee te maken waar NS-medewerkers dagelijks tegenaan lopen, om 'daar van te leren'.

Medewerkers hebben de afgelopen tijd gemeld dat zij het gevoel hebben dat er niet naar hen wordt geluisterd, vertelde de nieuwe president-directeur Wouter Koolmees gisteravond aan tafel bij Op1. "Dat is een serieus signaal, waar ik mee aan de slag moet."

Bekijk het gesprek hier: 

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Bij de NS zijn de laatste tijd problemen. Zo rijdt het bedrijf met minder en kortere treinen en zitten reizigers daardoor vaak in volle treinen. De problemen worden volgens NS vooral veroorzaakt door een tekort aan personeel. Er zijn duizenden vacatures.

Treinuitval proberen te voorkomen

Het bedrijf heeft aangekondigd kantoorpersoneel te willen inzetten op treinen als assistent-conducteurs. En in de avonduren wil het bedrijf particuliere beveiligers inhuren om het werk van conducteurs te verlichten. Met deze maatregelen hoopt de NS meer treinuitval te voorkomen.

NS zet kantoorpersoneel in als conducteur: 'Uitval voorkomen'
Lees ook

NS zet kantoorpersoneel in als conducteur: 'Uitval voorkomen'

Vanwege het aanhoudende personeelstekort rijdt de NS vanaf volgende week op een aantal trajecten met minder treinen, zo kondigde het bedrijf gisteren aan. Eerder voerde de NS al een beperking in voor de dienstregeling op 22 intercity- en 20 sprintertrajecten. Dat leidde al tot fors meer klachten van reizigers, stelde belangenorganisatie Rover.

Monopolie NS

De rol van de NS kwam gisteren ook aan bod tijdens een Kamerdebat over de toekomst van het spoornet in Nederland. Onder druk van Europese regels moeten mogelijk andere partijen dan de NS ook de kans krijgen om op het zogeheten hoofdrailnet te kunnen rijden. Vrijwel de hele Tweede Kamer heeft geen behoefte aan meer concurrentie op het spoor, zo bleek. 

Koolmees was eerder minister van Sociale Zaken. Hij blijft vier jaar topman van de NS.

Lees meer over
Wouter KoolmeesNederlandse Spoorwegen (NS)Openbaar vervoerTreinen