10.000 nachtvluchten per jaar

Schiphol stopt binnen twee jaar met alle nachtvluchten en privéjets

Door RTL Nieuws / ANP··Aangepast:
© ANPSchiphol stopt binnen twee jaar met alle nachtvluchten en privéjets
RTL

Schiphol gaat alle nachtvluchten, tussen twaalf en vijf uur, schrappen. Ook worden lawaaiige vliegtuigen stapsgewijs verboden en stopt de luchthaven met privéjets. Dat zegt interim-topman Ruud Sondag van de luchthaven in een interview in het AD.

"We zullen Schiphol tussen 00.00 uur 's nachts en 06.00 uur 's ochtends sluiten voor vertrekkende vliegtuigen, voor aankomende vliegtuigen tot 05.00 uur 's ochtends", zegt Sondag.

Getouwtrek in rechtszaal om krimp op Schiphol: 'Beschamend'
Lees ook

Getouwtrek in rechtszaal om krimp op Schiphol: 'Beschamend'

Deze maatregelen neemt Schiphol in verband met de geluidsoverlast. De topman wijst erop dat er al vijftien jaar te weinig is gedaan met de zorgen op dat vlak. "We zien de problemen rond nachtvluchten jaar in, jaar uit stijgen. Als risico's stijgen, dan moet je er wat aan doen. Nu maken wij er korte metten mee."

Nu vinden er in de nachtelijke uren nog 10.000 vluchten per jaar plaats.

Eind 2025

Het duurt nog wel even tot de nachtvluchten uit het schema verdwijnen. Sondag geeft aan dat het tot eind 2025 kan duren voordat de nieuwe regel van kracht wordt, 'maar wat mij betreft een jaar eerder'.

Om de nieuwe regel door te voeren is nog wel overleg nodig met de luchtvaarmaatschappijen, vanwege de impact die de regel met zich meebrengt. 55 procent van de nachtelijke vluchten is bijvoorbeeld van Transavia. Ook komen veel vluchten van KLM uit Noord-Amerika in de vroege ochtend aan, zodat reizigers makkelijk kunnen overstappen.

Gevolgen aanzienlijk

"De gevolgen zijn aanzienlijk", beseft Sondag. "Dat is het dilemma van de afweging tussen het belang van vakantiegangers en van omwonenden. Die valt nu goed uit voor omwonenden."

Toch denkt de topman rekening te houden met de belangen van KLM en de 'hubfunctie' van Schiphol. "Wij geven de voorrang aan het netwerk van Schiphol. Daarom kunnen aankomende vluchten al om 05.00 uur weer landen om het overstapnetwerk te ontzien." Voor vakantievluchten kunnen de maatregelen wel vervelend uitpakken.

Geluid

De plannen zijn vooral gericht op het geluid. Maar het weren van de lawaaiige vliegtuigen heeft ook positieve milieueffecten, aangezien die vliegtuigen vaak ook vervuilender zijn. Er volgen nog meer stappen.

"We komen op termijn met concrete voorstellen op het gebied van uitstoot in lijn met het Parijsakkoord. Die nemen we dan, net als nu met het geluid, op in onze exploitatievoorwaarden, zodat iedereen zich eraan moet houden", zegt Sondag.

Kort geding

Komende woensdag doet de rechter uitspraak in het kort geding van de luchtvaart of het kabinet de krimpplannen voor Schiphol mag doorzetten.

Sondag ontkent dat dit zijn plannen heeft beïnvloed. "Ik vind dat wij maatregelen moeten nemen. We moeten niet blijven polderen, een kort geding aanspannen of roepen: groei, groei, groei, als heilige graal. Daarmee voed je alle negativiteit in het debat over luchtvaart."

'Eindelijk knop om'

Greenpeace Nederland zegt in een reactie dat er 'eindelijk een knop om lijkt bij Schiphol'. "Maar we moeten nog wel goed kijken naar de details van dit besluit", zegt Maarten de Zeeuw van Greenpeace.

Het stoppen met nachtvluchten ziet de natuurorganisatie als 'het minste wat je kan doen voor omwonenden'. Het besluit om privéjets te verbannen is volgens Greenpeace 'een goede stap'. "Deze vorm van vervoer in tijden van klimaatcrisis is schaamteloos en kan echt niet meer", zegt De Zeeuw.

Luchtvaartmaatschappij KLM laat in een reactie weten verbaasd te zijn dat Schiphol zelfstandig maatregelen afkondigt om de geluidsoverlast aan te pakken. "We willen het liefst als sector gezamenlijk met verdere maatregelen komen om de CO2-uitstoot en de geluidshinder terug te dringen."

Kwartje gevallen

Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid namens GroenLinks, reageert positief op de aankondiging van Schiphol. Zij schrijft op Twitter: "Eindelijk lijkt het kwartje bij Schiphol te vallen dat groei geen optie is."

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

De VVD daarentegen noemt het een 'eenzijdige beslissing' van Schiphol. Kamerlid Daniel Koerhuis maakt zich zorgen over de gevolgen voor de lijnvluchten van KLM en de luchtvracht.

Coalitiepartner D66 juicht de maatregelen juist toe.

Heb jij de app RTL Nieuws & Entertainment al?

Ja? Daar zijn we blij mee!
Nog niet? Download ’m hier voor Android en iOS

Lees meer over
SchipholSchipholVliegveldMilieuvervuilingAmsterdam