'Dringend maatregelen nodig'

275 doden en ruim 800 gewonden: hoe de treinramp in India kon gebeuren

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© AFP / Dibyangshu Sarkar275 doden en ruim 800 gewonden: hoe de treinramp in India kon gebeuren
RTL

Drie treinen die op elkaar klappen, met minstens 275 doden en ruim 800 gewonden tot gevolg: de treinramp van vrijdag in India was de dodelijkste in India in tientallen jaren. Maar zeldzaam zijn treinongelukken er niet. Oorzaken die genoemd worden, zijn een groot tekort aan personeel en slecht onderhoud.

Precies twee dagen voor het ongeluk van afgelopen vrijdag publiceerde de krant The Hindu nog een artikel over de onveiligheid op het Indiase spoor. Tijdens de coronapandemie werd veel personeel naar huis gestuurd, en sindsdien kampen de spoorwegen met een schreeuwend tekort.

Monteurs, inspecteurs en machinisten die nog wel beschikbaar zijn moet daardoor nu extreem lange diensten draaien. Zij werken vaak langer dan de maximaal toegestane twaalf uur per dag. En 'vaak zonder rust of pauze'.

'Dringend maatregelen'

De Railway Board, het bestuur van het nationale spoorbedrijf, heeft opgeroepen de vacatures zo snel mogelijk in te vullen om dit probleem op te lossen.

De krant schrijft dat het er afgelopen jaar 48 treinongelukken waren, terwijl dat er een jaar eerder nog 35 waren. Die toename is volgens 'bronnen binnen het spoorbedrijf' te wijten aan het personeelstekort. "De Railway Board vraagt managers een kritische analyse te maken van de lange werktijden van personeel, met name in de regio's East Coast en South East Central." Ook werd ze gevraagd 'dringend maatregelen' te treffen.

Twee dagen na publicatie vond het ongeluk plaats, afgelopen vrijdag, juist in de regio East Coast.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Volgens de autoriteiten in India reed een passagierstrein vol in op een stilstaande goederentrein bij de plaats bij Bahanagar in de oostelijke regio Odisha. Ontspoorde treinstellen kwamen na deze crash op een derde spoor terecht, direct in de baan van een aanstormende tweede passagierstrein. Volgens de eerste berichten ging aan het ongeluk een seinstoring vooraf.

Ontsporingen, branden en botsingen

Deze seinstoring houdt mogelijk verband met een algehele staat van achterstallig onderhoud aan het materieel en het spoornetwerk, meldt de BBC. Het netwerk vervoert ruim 100.000 kilometer lang is en dagelijks zo'n 25 miljoen passagiers vervoert.

De enorme ramp in één oogopslag.© ANP
De enorme ramp in één oogopslag.

De Britse omroep citeert een rapport van de overheid over de toestand van het spoor in 2019-2020, dat beschrijft dat veruit de meeste spoorongelukken het gevolg zijn van ontsporingen: maar liefst 70 procent. Het uitbreken van brand (14 procent) en botsingen (8 procent) volgen op grote afstand.

Bijna de helft van de onderzochte ontsporingen (17 van de 40) waren het gevolg van slecht onderhoud aan het spoor. In negen gevallen was een defect aan de trein de oorzaak.

'Slecht rijgedrag'

Het spoor in India heeft veel onderhoud nodig, schrijft de BBC. Ten eerste zetten de metalen spoorbalken uit in de warme maanden. Daarnaast vragen de bouten en wissels regulier onderhoud. Inspecties om gebreken tijdig te signaleren moeten elke drie maanden uitgevoerd worden. Maar een ander rapport waarin 1129 spoorongelukken werden onderzocht, wees uit dat er 171 keer sprake was van slecht onderhoud aan het spoor. Een andere belangrijke factor was 'slecht rijgedrag' en 'te hard rijden'.

Lees meer over
TreinongevallenIndia