Ze doen het allemaal

Deze tactieken gebruiken bedrijven om de prijzen te verhogen

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Robin UtrechtDeze tactieken gebruiken bedrijven om de prijzen te verhogen
RTL

Levensmiddelenfabrikant Unilever doet het. Lego doet het. Bierbrouwer Heineken doet het. En het café en supermarkt bij jou om de hoek doen het. De prijzen verhogen. Of beter gezegd: zorgen dat er meer winst wordt gemaakt per verkocht product. En daar zijn verschillende manieren voor. 

Met de torenhoge kosten voor levensonderhoud voor consumenten wil geen bedrijf natuurlijk in het nieuws komen dat het de prijzen heeft verhoogd. Ook al ontkomen ze er niet aan, omdat zij ook meer kosten maken voor grondstoffen, energie en salarissen. 

Hoe vang je dat als bedrijf op? We hebben de meest gebruikte methodes voor je op een rij gezet. 

Reken kosten door aan je klant

Leg de rekening bij je klanten, om je eigen winstmarge op peil te houden. Zoals levensmiddelenreus Unilever bijvoorbeeld doet. En concurrent Kraft Heinz.

In het afgelopen kwartaal boekte Unilever 5 miljard euro winst. En dat was uitsluitend te danken aan het verhogen van de prijzen van shampoos, wasmiddelen en ijsjes. Want er werd minder verkocht. Het Britse concern moest naar eigen zeggen wel, om te zorgen dat het zelf geen last zou krijgen van de gestegen grondstofprijzen. 

En daar is het bedrijf dus ruimschoots in geslaagd, gezien de hogere winst. 

Andere keuzes aan de kassa: we kopen minder en goedkoper
Lees ook

Andere keuzes aan de kassa: we kopen minder en goedkoper

Hetzelfde verhaal bij Kraft Heinz. De Amerikaanse ketchupreus verkocht 2,3 procent minder soep, hagelslag en pap. Toch steeg de winst. Hoe? Doordat het bedrijf de prijzen verhoogde om te compenseren voor de gestegen kosten. En dat lukte wonderbaarlijk goed: de winst steeg met omgerekend ruim 1100 procent.

Verwijs naar een ander

Als de grote bedrijven het doen, hebben hun klanten geen keuze om het ook te doen. Supermarkten, maar ook cafés en restaurants: ook zij verhogen de prijzen. 

Sommige zijn er eerlijk over, bijvoorbeeld door de prijsverhogingen te melden op de menukaart. Bij weer anderen bedrijven kom je er pas achter als je je uitgaven, bijvoorbeeld aan boodschappen, een beetje in de gaten houdt.

Maak er een luxeproduct van

Je kunt het ook heel anders aanpakken, door je product een mooi luxe jasje te geven. Met een gelikte reclamecampagne erbij kun je je eigen product ineens voor veel meer geld verkopen. Consumenten zijn immers best bereid om extra in de buidel te tasten voor luxe. 

Bierbrouwers Heineken en AB Inbev zijn hier bijvoorbeeld erg goed in. Het draait om het fenomeen premiumisation of prestige pricing, het inspelen op het verlangen van de consument om iets te kopen van een bekend merk. 

Heineken bracht speciaal hiervoor Heineken Silver op de markt, meldde het bedrijf bij de cijfers over het eerste kwartaal. En dat werpt zijn vruchten af. De winst steeg met maar liefst 40 procent. 

Op iedere euro die Heineken binnenkreeg, maakte het bedrijf 16 cent winst. Niet zo verwonderlijk: het grootste deel van de groei in het afgelopen halfjaar dankt de brouwer aan prijsverhogingen. Het bedrijf verhoogde de prijzen grofweg met 15 procent, deels dankzij premiumisation

Prijzen alleen in een bepaalde categorie verhogen

Bij Lego proberen ze de prijsverhoging als een soort van Robin Hood te verkopen. Het bedrijf is bezig de prijzen te verhogen, vanwege de gestegen kosten. Naar eigen zeggen heeft de Deense speelgoedfabrikant zo lang mogelijk zelf deze klap opgevangen, maar dat is niet meer mogelijk.

En dus ziet Lego geen andere mogelijkheid dan meer geld te vragen voor haar producten. Daarbij geldt: hoe duurder de set, hoe groter de prijsverhoging. Op die manier probeert het bedrijf 'de impact te minimaliseren', laat een woordvoerder weten. 

De prijzen van de doosjes steentjes voor de kleinste fans blijven gelijk, op de meeste andere producten gaan de prijzen met minder dan 10 procent omhoog. Voor de grotere ingewikkeldere sets zal de prijsverhoging het grootst zijn. 

Gebruik goedkopere grondstoffen

Een oude truc: bespaar zelf. Bijvoorbeeld door minder dure grondstoffen te gebruiken. Een beroemd voorbeeld uit het verleden is een dunner laagje chocolade om een Magnum-ijsje. Maker Unilever experimenteerde hier ooit mee, maar draaide het experiment ook weer snel terug. 

Minder inhoud, zelfde prijs

Er zijn andere oplossingen, die iets minder opvallen. Zoals minder inhoud in het vertrouwde pak pannenkoekenmix of cruesli doen en het voor hetzelfde bedrag verkopen als eerst. Dit fenomeen wordt krimpflatie genoemd. 

In de video hieronder legt verslaggever Gert-Jan Verstegen haarfijn uit hoe dat werkt:

Vraag geld voor iets dat gratis was

Autofabrikanten zijn ook nooit te beroerd om op creatieve wijze een extra zakcentje bij te verdienen. De nieuwste truc: geld vragen voor een redelijk standaard (luxe) functie in auto's.

Autobouwer BMW rekent 19 euro per maand (!) voor een abonnement op stoelverwarming. Een lekker warm stuur? Nog eens 11 euro per maand erbij. En zo zijn er nog tal van extra functies die je alleen kunt gebruiken tegen een maandelijks bedrag. En BMW is niet de enige die dit doet, ontdekten wij.

Doe alsof je korting geeft

Wijlen Steve Jobs, oprichter en topman van het techbedrijf, anticipeerde bij de introductie van de iPad in 2010 een slimme manier op een mogelijk kritiekpunt: de introductieprijs.

Die zou volgens Jobs door analisten zijn ingeschat op 999 dollar. Maar, surprise, surprise: Apple was erin geslaagd om de prijs te houden op 499 dollar. En voor dat bedrag kunnen veel mensen er eentje aanschaffen, betoogde Jobs. Zijn reclamepraatje kun je hieronder terugkijken:

Interessant, al die tactieken. Maar mag het eigenlijk?

Ja, door de bank genomen mag het. Bedrijven zijn namelijk vrij om zelf de prijzen voor hun producten of diensten te bepalen.  Het ligt anders als je al een afspraak hebt gemaakt over de prijs. Die mag een ondernemer dan niet meer verhogen, tenzij dat in de algemene voorwaarden staat.

Dan mag het wel, binnen drie maanden nadat je de afspraak hebt gemaakt. En je hebt vervolgens als klant ook weer het recht om de deal af te blazen. En dus zullen we hogere prijzen nog wel even moeten slikken, legt Roland Koopman in onderstaande video uit.

Lees meer over
UnileverHeinekenKraftAhold DelhaizeSupermarktInflatie