Amazon opent jacht op verkoper: 'Tarieven vergelijkbaar met Bol'

Amazon betreedt de Nederlandse markt en opent de jacht op ondernemers die hun waar kunnen verkopen via de gigantische marktplaats. Wat dat allemaal moet gaan kosten wordt ook steeds duidelijker. Zijn de Amerikanen goedkoper dan bijvoorbeeld Bol.com? Het blijkt een ingewikkelde rekensom.
Miljoenen potentiële klanten en de mogelijkheid om op alle Amazon-sites van Europa te verkopen. Via één account dat je op elk gewenst moment kunt opzeggen. Het zijn enkele zaken die Amazon aan Nederlandse verkopers belooft.
Het miljardenbedrijf kondigde vorige week aan zijn aanbod op Amazon.nl uit te breiden. Nederland wordt de vijftiende marktplaats van Amazon, dat ook al aanwezig is in onder meer Frankrijk, Italië en Duitsland. Vanuit dat laatste land moet de Nederlandse markt overigens worden bevoorraad, want een distributiecentrum komt hier (voorlopig) niet.
Is het slim om je waar via de marktplaatsen te verkopen? De meningen zijn verdeeld, zo bleek uit een eerdere rondgang van RTL Z. Voor de een is het te duur, terwijl de ander er bij zweert.
Eigen afweging
Wie kijkt naar de kosten voor beide platforms wordt weinig wijzer: de kosten verschillen per product en categorie, waardoor iedere ondernemer zijn eigen rekensom zal moeten maken.
Retaileconoom Dirk Mulder van ING durft niet te zeggen wie er nou precies goedkoper is. "Ik betwijfel of Amazon goedkoper is dan Bol.com", zegt hij. Desondanks denkt hij wel dat de site impact gaat maken, zowel bij de consument als de ondernemer.
Amazon verdient aan ondernemers
Amazon verdient in elk geval flink aan al die verkopers op hun platform, de zogenoemde 'third party sellers' nemen ruim de helft van alle verkopen op het platform voor hun rekening.
Wie wil verkopen via Amazon.nl moet allereerst een account aanmaken. Verkoop je meer dan 40 artikelen per maand, dan betaal je daarvoor in abonnementsvorm: 39 euro (ex btw) per maand. Zijn het er minder, dan betaal je 99 eurocent per verkocht artikel.
Commissies
Hier bovenop komen dan nog de commissies. Die bedragen al gauw 10 tot 15 procent over de totale verkoopprijs, afhankelijk van het product en met een minimum van 30 cent per verkocht item.
Bij concurrent Bol.com hoef je bijvoorbeeld niet te betalen voor een verkoopaccount, maar betaal je wel een bemiddelingsbijdrage per verkocht artikel. Afhankelijk van het soort product bestaat de bijdrage uit een vast bedrag van enkele euro's plus een percentage van de verkoopprijs van ook al snel zo'n 10 tot 15 procent, inclusief btw.
Logistieke diensten
Tot zover gaan de twee redelijk gelijk op. Verschillen lijken er wel te ontstaan bij de logistieke diensten. Verkoop je als ondernemer iets via een van de twee marktplaatsen, dan kun je ervoor kiezen om de logistieke rompslomp uit te besteden. Van verpakken en verzenden tot klantenservice en retouren.
Amazon rekent voor deze services een prijs per eenheid. Uitgaande van verzending op de lokale markt kunnen de kosten beginnen bij 1,54 euro voor een kleine enveloppe, oplopend tot 5 euro voor een pakket van 12 kilo. Hoe groter of meer afwijkend de pakketten zijn qua maat, hoe duurder.
Kleine pakketten
Afhankelijk van de grootte en het gewicht van de zending betaal je bij Bol.com voor de logistieke diensten ergens tussen de 3,20 en 5,80 per verkocht item, exclusief btw en eventuele toeslagen voor bijvoorbeeld breekbare producten. Voor dat geld worden items verpakt, verzonden, is er klantenservice en worden retouren afgehandeld.
Amazon-kenner Marco Coninx noemde het verschil voor met name het verzenden van de kleinere producten eerder 'substantieel'. Al denkt hij ook dat het introductietarieven zijn die nog licht zullen stijgen. Amazon zelf wil daar niets over kwijt.
Opslag goederen
Voor de opslag van goederen betaal je apart, bij Amazon wordt dat berekend per kubieke meter per maand. Voor kleding is dat bijvoorbeeld 15,60 euro (januari-september) of 21,60 euro in de drukkere laatste maanden van het jaar.
Ondernemers kunnen hun producten volgens Amazon verzenden naar de zogenoemde fulfillment-centers in bijvoorbeeld Duitsland en betalen vervolgens voor de diensten die ze afnemen.
Ook bij Bol.com kunnen ondernemers hun logistiek uitbesteden. De goederen worden dan opgeslagen en verwerkt in het logistiek centrum in Waalwijk.
No cure
Voor de opslag van de goederen gelden tarieven van tussen de 0,07 en 50 cent per verkocht item per maand.
Overigens geldt een tijdelijke stop op aanmeldingen voor de logistieke diensten. Door drukte, zegt het bedrijf. Per april zouden er weer nieuwe aanmeldingen behandeld worden.
Echte verschillen
De echte verschillen tussen beiden lijken niet te ontstaan op prijs, maar op wat er gebeurt met de data van de verkochte waar, weet marktplaatsverkoper van het eerste uur, Bas Urlings. Hij verkoopt zijn spullen van gadgetgroothandel Disqounts via zowel Amazon als Bol.com.
Urlings noemde Amazon al het beste platform om wereldwijde distributie te realiseren. Maar daar hangt ook een flink prijskaartje aan: Amazon wordt namelijk eigenaar van de verkoopdata en kopieert iets goeds ook zonder blikken of blozen naar het eigen merk.
Geen eigen merk
Bol.com-directeur Huub Vermeulen beloofde eerder op RTL Z niet die kant op te gaan. "We gaan absoluut geen eigen merk lanceren", zei hij. Gaat dat het platform redden? "Onze ervaring met Bol.com is een warmere relatie te noemen dan die met Amazon", zegt Urlings.
"Ze zijn bereid meer en beter naar je te luisteren en zijn ook nog eens makkelijker bereikbaar. Maar het wordt zeker een spannende strijd."