Zo kun je met één telefoontje flinke korting krijgen op je (internet)abonnement

Black Friday lijkt niet alleen het uitgelezen moment om deals te scoren, ook onderhandelen steeds meer mensen over hun huidige (internet)abonnement. Korting, upgrades of zelfs een vernieuwd pakket voor hetzelfde geld. Maar hoe effectief is 'dreigen' met overstappen werkelijk? Wij vroegen het aan Stephanie Hesterman, eigenaar van Budgetcoach.nl.
Bedrijven profiteren fors van de Black Friday-weken. Cijfers van het CBS laten zien dat de online omzet in november jaar op jaar stijgt en dat webwinkels rond Black Friday recorddagen draaien. De kortingsdruk is hoog en bijna elk bedrijf doet mee.
Dat consumenten tijdens Black Friday dan ook massaal de portemonnee trekken, verbaast Hesterman niet. "De verleiding is enorm. Van elektronica tot kledingstukken en van streamingsdiensten tot internetabonnementen: alles lijkt goedkoper en urgenter dan de week ervoor", legt de eigenaar van Budgetcoach.nl uit.
"Internetproviders willen tijdens Black Friday maar één ding: hun klanten behouden. Als jij zegt dat je overstapt, gaat er meteen een alarmbel af."
Maar juist dat massale koopgedrag kan consumenten minder kritisch maken. "Je moet jezelf niet blindstaren op één aanbieder. Blijf altijd vergelijken en laat je niet meeslepen door alle marketingclaims die op je afkomen", waarschuwt ze.
Toch heeft die stortvloed aan aanbiedingen een onverwacht voordeel: het geeft bestaande klanten ongekend veel onderhandelingsruimte om korting te krijgen op je huidige internetabonnement.
Klanten behouden is goedkoper dan nieuwe klanten aannemen
Internetproviders weten één ding zeker: klanten behouden is goedkoper dan een nieuwe klant aannemen. Nieuwe klanten binnenhalen kost flinke bedragen aan marketinggeld, campagnes, en installatieservices. Een bestaande klant een korting geven is voor hen dan ook veel goedkoper.
"Als jij met overstappen dreigt, voelt een provider direct druk", legt Hesterman uit. "Ze weten dat je door de Black Friday acties nu een overvloed aan 'goedkopere' internetopties hebt, en dat je die alternatieven waarschijnlijk al bekeken hebt."
Volgens haar is de kans op een korting of upgrade dan ook aanzienlijk groter dan normaal, mits het op de juiste manier wordt aangepakt. Veel kortingen kunnen over de telefoon namelijk mooier klinken dan ze daadwerkelijk zijn.
De grootste valkuil
Aanbiedingen over de telefoon kunnen erg aantrekkelijk klinken, maar Hesterman waarschuwt dat er vaak een addertje onder het gras kan liggen. "Laat je niet verblinden door het woord 'korting'. Soms lijkt een deal fantastisch, maar betaal je na zes maanden 'korting' ineens de hoofdprijs voor de rest van het jaar."
Hesterman adviseert dan ook om nooit direct akkoord te gaan. "Vraag altijd of ze het aanbod nog even uitgebreid op de mail kunnen zetten, zodat je er nog even over na kunt denken, en via de mail alle kleine letters en voorwaarden kunt doorlezen. Zo weet je zeker of je écht voordeliger bent, of dat ze het mooier laten lijken dan het eigenlijk is."

Zo pak je het onderhandelingsgesprek slim aan
Wie daadwerkelijk wil overstappen óf wil bekijken of dat zou lonen, moet goed weten waar hij over praat. Volgens Hesterman begint dat bij voorbereidend werk, zodat je goed op een rij hebt wat je wil bereiken, wie je moet contacten en wat recente prijswijzigingen zijn. Enkele tips die daarbij helpen zijn:
- Check de weken vooraf de prijzen van concurrenten.
"Bekijk voorafgaand de prijzen van concurrenten. Zo weet je precies waar providers mee concurreren en sta je sterker in een onderhandelingsgesprek", tipt Hesterman.
- Stel voor jezelf scherp wat je wilt bereiken.
Bepaal wat je wilt bereiken bij je huidige aanbieder. Sneller internet? Lagere maandlasten? Bepaalde upgrades zonder meer te betalen? Hesterman: "Als je dat scherp hebt, kun je veel gerichter onderhandelen en wordt de kans dat ze met een tegenvoorstel komen vergroot."
- Bel altijd direct met de opzeg-afdeling.
Naar aanleiding van een rondvraag op de redactie kwam de volgende tip naar boven: "Bel direct naar het telefoonnummer voor het opzeggen van je abonnement, in plaats van de klantenservice." Bij de reguliere klantenservice zitten vaak medewerkers die geen korting mogen geven, waar ze dat bij de opzeglijn vaak wél kunnen. Daar zitten medewerkers die bevoegd zijn om je te behouden met korting. Hoe effectief deze tip is, kan natuurlijk wel per bedrijf verschillen.
- Zeg dat je al besloten hebt om over te stappen.
Providers reageren het sterkst als je aangeeft dat je een overstap al hebt ingepland.
Volgens Hesterman is het dus zeker de moeite waard om het gesprek aan te gaan met je internetprovider tijdens de Black Friday weken.
Wie kritisch kijkt, goed vergelijkt en niet zomaar een deal accepteert over te telefoon, kan heel wat geld besparen. Wat al met al zo op kan lopen op tientallen euro's per maand, als je verschillende abonnementen onder de loep neemt.

