'Te complex en te groot'

Nog geen race gereden, Zandvoort al 1,3 miljoen armer

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© Archieffoto ANPNog geen race gereden, Zandvoort al 1,3 miljoen armer
RTL

De Formule 1-wagens rijden er pas in september, maar het evenement houdt de gemoederen in Zandvoort alweer bezig. Er is nog geen meter gereden, maar de gemeente is al 1,3 miljoen euro armer. Het oorspronkelijke budget is dan ook niet genoeg.

En dus moet er geld bij. De Noord-Hollandse gemeente is niet 4,1 miljoen kwijt om de races in 2021, '22 en '23 goed te laten verlopen, maar 4,8 miljoen. De verhoging van 17 procent komt door twee misrekeningen in de gemeente.

Ten eerste was de inschatting van wat het de gemeente aan ambtenaren en inhuur van externe krachten zou kosten te laag. Daarnaast ging men er in Zandvoort vanuit dat alleen de organisatie van de eerste race veel moeite zou kosten, en dat de twee races daarna 'business as usual' zouden zijn. 

'Te groot, te complex'

Daar komt het bestuur nu van terug. Omdat het zo'n op zichzelf staand circus is, het organiseren van een race, en omdat er zo veel factoren van invloed kunnen zijn, zullen voor iedere race flinke kosten gemaakt moeten worden. "Het is te groot, te complex", schrijft het college van burgemeester en wethouders in een brief aan de raad

Formule 1 in Zandvoort: wel enthousiasme, maar geen financiële steun
Lees ook

Formule 1 in Zandvoort: wel enthousiasme, maar geen financiële steun

Terwijl er vanwege corona nog geen race gereden is, heeft de inzet van ambtenaren en ingehuurde krachten nu al 1,3 miljoen gekost. Een reëel bedrag, volgens een onderzoek dat de gemeente liet uitvoeren. De gemeente moest bijvoorbeeld specialistische kennis inhuren op het gebied van het organiseren van een Formule 1-race.

Alleen helpen, niet organiseren

Bij vergelijkbare evenementen zoals de tourstart in Utrecht, waren ook veel ambtenaren nodig, aldus het onderzoek. Het verschil met Zandvoort is wel dat de gemeente Utrecht het evenement ook daadwerkelijk zelf organiseerde. Dat wordt in Zandvoort gedaan door het bedrijf Dutch Grand Prix. 

Een verschil met Utrecht is wel dat daar minder inzet nodig was voor 'omgevingsfactoren'. Over de race in Zandvoort zijn meerdere rechtszaken gevoerd, rond het afgeven van de vergunningen voor het racen in de duinen. 

En dat liep flink in de papieren, ontdekte RTL Z in maart 2020. Alle rechtszaken over vergunningen voor de race, kostten in 2019 al 161.520 euro aan rekeningen van de landsadvocaat

Het gevolg van al die extra kosten, die volgens het onderzoek dus te verantwoorden zijn, is dat het college het budget wilde verhogen. Eind april is dit goedgekeurd door de gemeenteraad van de kustplaats. Ouderenpartij OZP, de PVV en GroenLinks stemden tegen. Voor de laatste partij is de kous nog niet af. 

Maximaal budget

"In 2019 hebben wij onze nek uitgestoken door akkoord te gaan met het budget van 4,1 miljoen, dus we zijn extreem kritisch", vertelt Karim el Gebaly, raadslid van GroenLinks. Dat bedrag zou niet hoger worden, is toen uitdrukkelijk beloofd. En, weet El Gebaly nog, het zou zichzelf terugverdienen. 

Hij wil weten welke afspraken daarover zijn gemaakt en hoe die tot stand zijn gekomen. Waarom vraagt de gemeente niet meer huur voor de parkeerplaatsen die de DGP mag gebruiken tijdens het evenement, vraagt het raadslid zich af. Daar wordt nu 100.000 euro voor gerekend, volgens GroenLinks de helft van de werkelijke waarde. 

"Die 100.000 euro werd al vanaf het begin genoemd als schatting, daar was echt veel meer te halen", denkt El Gebaly. Hij heeft ook vragen over de kosten van de inzet van extra treinen, waar de gemeente voor opdraait. "Tot in Kamerbrieven aan toe is volgehouden dat die tijdelijke maatregelen voor rekening van DGP zijn", zegt hij. 

Begrotingstekort

"Zes tot zeven ton duurder, dat zijn toch wel bedragen op onze begroting", rechtvaardigt hij zijn kritiek. "Waarom gaan we daarmee akkoord, als we het ook ergens anders weg kunnen halen?" Hij wijst op het dreigende tekort op de zorgbegroting in de gemeente. "Dat tekort hadden we aanzienlijk kunnen wegspelen als we het dubbele hadden gevraagd voor de parkeerplaatsen."

De verantwoordelijk wethouder, Raymond van Haeften (D66), wil hier echter niet aan. De contracten met DGP openbreken is geen optie volgens hem, omdat de gemeente zich dan een onbetrouwbare partner zou tonen, zei hij tijdens de raadsvergadering van 20 april.

Lees meer over
Dutch Grand PrixFormule 1Gemeente Zandvoort