Bedrijf hoopt op uitzonderingspositie

KLM wil meer steun, maar staat houdt portemonnee dicht

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPKLM wil meer steun, maar staat houdt portemonnee dicht
RTL

Het kabinet trekt per 1 oktober de stekker uit de coronasteunpakketten, maar KLM wil niet van het infuus. Er is meer geld nodig, zegt de luchtvaartmaatschappij. Dat lijkt er alleen niet te komen. 

Dat er meer steun gewenst is bevestigt KLM na berichtgeving van De Telegraaf. Het bedrijf zegt te begrijpen dat de NOW-steun niet oneindig kan voortduren. Maar de opgelegde reisbeperkingen zijn volgens het bedrijf  'nog verre van beëindigd'.

Daarom lijdt het bedrijf nog steeds een aanzienlijk omzetverlies en is de steun nog steeds ontzettend belangrijk, zegt KLM.

Harde klappen

Door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen, is de toeristische sector in elk geval in één klap de groei van meer dan tien jaar kwijt. Binnenlandse en buitenlandse toeristen spenderen in 2020 samen slechts 52 miljard euro.

Het demissionaire kabinet kijkt na 1 oktober naar de mogelijkheden voor enkele uitzonderingen zoals de nachthoreca, maar vindt de steun verder niet meer nodig. Regelingen zoals de NOW, Tozo, TONK en TVL stoppen, omdat de economie weer opbloeit.

Steun niet meer nodig: kabinet trekt stekker uit coronasteunpakketten
Lees ook

Steun niet meer nodig: kabinet trekt stekker uit coronasteunpakketten

Geen perspectief

"Wij zijn niet in gesprek met het ministerie over extra NOW-steun", zegt een woordvoerder van KLM in een reactie. "Het gaat erom dat die wordt afgebouwd, terwijl de sector nog geen perspectief op volledig herstel heeft."

Het bedrijf lijkt te hopen op een uitzonderingspositie, maar het ministerie van Economische Zaken laat weten niet te werken aan een dergelijke steunmaatregel voor de toerismesector. Wat wel blijft is de voucherregeling, een lening om acute geldnood te voorkomen.

Miljardenlening

Ook leent de staat miljarden aan KLM om het bedrijf overeind te houden. KLM ontvangt een steunpakket van 3,4 miljard euro om de coronacrisis te overleven. Het gaat om een directe lening van 1 miljard euro. De rest, 2,4 miljard, is een lening die KLM van 11 banken kan lenen. Maar de Nederlandse staat stelt zichzelf garant voor die lening.

Lees meer over
Air France KLMLuchtvaartNOWCoronacrisis in Nederland