Energiebedrijven zien aantal klanten met betaalproblemen groeien
Energiebedrijven zien het aantal klanten met betaalproblemen gestaag groeien. Er moeten vaker betalingsregelingen worden getroffen en het aantal mensen dat wordt doorverwezen naar schuldhulpinstanties groeit. "We zoeken samen naar oplossingen."
Exacte getallen durft Robert Portier, woordvoerder van Vattenfall, er niet op te plakken. Maar duidelijk is dat er 'een stuk meer betalingsregelingen worden afgesloten dan anders'. Voor een bedrijf met zo’n twee miljoen klanten zijn het er zeker "meer dan tientallen", zegt hij.
Het aantal mensen dat er niet uitkomt en door Vattenfall wordt doorverwezen naar hulpverleners zoals Geldfit is daarbij verdubbeld. Die instantie helpt mensen hun financiën in kaart brengen en verwijst mensen weer door naar schuldhulpverleners.
"In het verleden hadden mensen incidenteel wel eens een hogere eindafrekening", zegt Portier. Maar door de hoge prijzen voor energie lijkt dat eerder structureel te worden.
Voorschot te laag
Ook Eneco laat weten 'langzaam meer betalingsregelingen te treffen' met mensen die door de hoge tarieven in de problemen raken. Het bedrijf denkt bovendien dat dat aantal vanaf dit najaar gaat toenemen. Die verwachting hebben ze ook bij Essent, al zegt dat bedrijf nu nog geen duidelijke toename te zien.
Door de hoge energieprijzen is het maandelijkse voorschot dat veel klanten betalen voor de energierekening te laag. Vaak gaat het om tientjes, maar bij zo’n tien procent gaat het om honderden euro’s. Bij de eindafrekening moeten zij daarom straks flink bijbetalen.
Tsunami
Essent-ceo Resi Becker waarschuwde in de Telegraaf voor een 'tsunami van betalingsproblemen'. Het bedrijf ziet een groeiend aantal mensen dat moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen. Bij sommigen gaan de voorschotten die worden betaald daarom omlaag in plaats van omhoog, met alle gevolgen van dien.
De bedrijven roepen het kabinet op om in te grijpen en ruimhartiger te compenseren. Zelf leggen zij vooral de focus op voorlichting en begrip richting klanten met problemen. Klanten krijgen bijvoorbeeld een seintje als ze te weinig betalen of voorlichting over energiebesparing.
Geen afsluiting
"We zijn continu met klanten in gesprek", zegt Maureen Veurman, woordvoerder van Essent. Klanten kunnen online zien of ze voldoende betalen en wat hun eindafrekening wordt, aldus het bedrijf. Wat te doen en hoe te besparen? "Hier gaat ons werk nu bijna dagelijks over." Ontstaan er betaalproblemen dan wordt er bovendien 'samen gezocht naar oplossingen'.
"Wij gaan niet over tot afsluiting van een contract zonder dat we met de klant in contact komen", zei As Tempelman ceo van Eneco tegen RTL Z. "We komen bijna altijd tot een oplossing en dan gaat het vaak over betalingsregelingen."
Bijspringen
Volgens Portier proberen energiebedrijven coulant te zijn en uit te vinden wat het beste werkt. Maar die coulance werkt vooral als de prijzen niet nog verder oplopen en daar zou de overheid verder moeten bijspringen.
"We denken dat de energieprijzen eerder omhoog zullen gaan dan omlaag."