Bedrijven

Tegoedbon reddingsboei voor reisorganisaties in financieel zwaar weer

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© GettyTegoedbon reddingsboei voor reisorganisaties in financieel zwaar weer
RTL

Door het coronavirus worden veel geboekte vakanties geannuleerd of verzet en nieuwe reisplannen laten op zich wachten. Het is een financiële strop voor de reisbureaus en touroperators van Nederland. 'Er gaat veel omzet verloren', maar een heuse 'coronavoucher' moet uitkomst bieden.

Als een reisorganisatie een reis annuleert, dan heeft de reiziger recht op teruggave van de reissom. Exacte cijfers zijn er volgens reisbrancheorganisatie ANVR niet over het aantal annuleringen dat nu plaatsvindt door het coronavirus, maar veel zijn het er wel, zegt Mirjam Dresmé, woordvoerder van de organisatie.

Er komt bovendien minder omzet binnen, omdat velen van ons het boeken van een vakantie uitstellen. "Als reisbedrijven in een keer alle annuleringen moeten terugbetalen, terwijl ze geen omzet draaien, dan riskeren ze dat ze omvallen", weet Dresmé. De cashflow droogt dan immers snel op.

'Geen signalen over bedrijven die omvallen'

ANVR krijgt nog geen signalen van haar driehonderd leden, bedrijven zoals D-reizen, Sunweb, De Jong Intra en TUI, dat dit ook speelt. "Bedrijven zijn nu druk met het annuleren, en omboeken van reizen en repatriëren van reizigers", zegt Dresmé. In eerste instantie gaat dat over maart en april, later volgen wellicht ook reizen die later plaatsvinden.

Om te voorkomen dat bedrijven omvallen, heeft ANVR een heuse 'coronavoucher' in het leven geroepen. Wanneer een reis niet kan worden omgeboekt, dan bieden reisorganisaties deze voucher aan. Die kan op een gewenst tijdstip worden ingewisseld tegen de oorspronkelijke reissom, maar voorkomt dat reisbedrijven dat geld moeten terugstorten.

Hopen op begrip van vakantieganger

De sector hoopt op begrip van de vakantieganger. De voucher werd ruim een week geleden geïntroduceerd, maar ANVR weet niet in hoeverre de tegoedbon ook wordt gebruikt. "De aantallen zijn nu minder van belang", zegt Dresmé die wijst op de drukte bij organisaties op dit moment.

Dat blijkt in de praktijk bij reisorganisator Sunweb. Wie belt krijgt te horen dat het bedrijf druk is met het helpen van meer dan 100.000 getroffen reizigers. Er is geen tijd om de telefoon op te nemen en tot dusverre kwam er geen reactie op vragen per mail. Reizigers worden verwezen naar de website.

Coronavirus: deze bedrijven lopen als een zonnetje
Lees ook

Coronavirus: deze bedrijven lopen als een zonnetje

Annuleringen tot en met april

Duidelijk is dat alle vakanties met vertrek tot en met 6 april in elk geval worden geannuleerd. Mensen die nu op reis zijn, vliegen zoveel mogelijk op de geboekte tijden terug. Wie te maken krijgt met annulering, krijgt een voucher die binnen een jaar moet worden besteed.

Bij bedrijven zoals Corendon en Djoser, zien we soortgelijke maatregelen. Djoser annuleert vakanties nu tot en met 24 april. "Er is geen reden voor feest", zegt Djoser-woordvoerder Herman van der Velde in een videoboodschap. Er wordt naar passende oplossingen gezocht.

Geld terugvragen kan ook

Veel reisorganisaties reppen met geen woord over het terugstorten van geld, terwijl dat ook een optie is. Je bent niet verplicht om de tegoedbon aan te nemen, weet ANVR. Een betere keuze dan cash is het wellicht wel. Je krijgt een tegoed met een zogenoemde SGR-garantie, een fonds dat instaat bij faillissement van reisbedrijven.

"Accepteer je het tegoed niet, dan kan het zomaar zijn dat je heel lang moet wachten op je geld. En gaat het bedrijf failliet, dan heb je niets", aldus Dresmé. Je kunt binnen het jaar van geldigheid ook nog vragen om alsnog je geld terug te krijgen, weet de woordvoerder.

De Jong Intra: het is erg

Bij touroperator De Jong Intra Vakanties worden op dit moment zeker 10.000 vakanties geannuleerd of omgeboekt, vertelt woordvoerder Coby van Dongen. "En dat loopt waarschijnlijk alleen maar op", zegt ze. Uiterlijk 25 maart bekijkt de organisatie welke verdere stappen er nodig zijn voor reizigers na 6 april.

"Het is onwerkelijk wat ons overkomt, het is iets dat we nooit eerder hebben meegemaakt en daarom heel secuur moeten plannen en communiceren. Elk uur verandert er wel iets: een inreisverbod, hotels die sluiten, of vluchten die niet doorgaan", vertelt Van Dongen.

Samen oplossing zoeken

Het maakt het lastig om alles in goede banen te leiden, maar er wordt hard gewerkt. Inmiddels zijn alle reizigers uit Europa teruggehaald en ook uit andere landen zijn al veel mensen veilig thuis. "We bieden de mensen die niet kunnen omboeken, de voucher van ANVR aan", zegt Van Dongen.

Over de aantallen wil ze niets kwijt: "Veel mensen boeken om en kan dat niet, dan zoeken we samen naar een oplossing."

De Jong heeft goede hoop

Volgens van Dongen gaat er echter ook veel omzet verloren. Er is niet altijd capaciteit om reizen te verplaatsen. Hoeveel? "Ik volsta door de te zeggen: veel", aldus de woordvoerder. Volgens haar is steun vanuit de overheid dan ook cruciaal. "We zitten in een precaire situatie, maar ik heb goede hoop dat het goedkomt."

Bij TUI spreken ze ook van een 'enorme operatie', maar willen ze niets kwijt over de cijfermatige details. "We zijn een beursbedrijf, vandaar", zegt woordvoerder Anke van Nieuwenhuizen. Ook hier krijgen reizigers een voucher aangeboden.

Sunweb laat weten dat er zo'n 150.000 vakantiegangers getroffen worden door annuleringen en afgebroken reizen. "We annuleren inmiddels alle vakanties tot en met 15 april', zegt een woordvoerder. Ook hier krijgen mensen een voucher aangeboden.

Sunweb: schade loopt in de miljoenen

"Veruit de meeste klanten hebben begrip voor deze oplossing en begrijpen dat we met deze oplossing zorgen dat alle klanten de waarde van hun betaling behouden en dat wijzelf en onze partners er ook in de toekomst kunnen zijn."

De schade loopt inmiddels in de miljoenen, weet Sunweb. "En dit loopt per dag op. Gelukkig zijn we een financieel gezond bedrijf waardoor we deze crisis wel denken te overleven. We blijven met man en macht werken om gepaste maatregelen te nemen."