Bedrijven

KLM-topman Elbers verliest alleen laatste loonsverhoging

Door Pepijn Nagtzaam··Aangepast:
KLM-topman Elbers verliest alleen laatste loonsverhoging
RTL

Het loonoffer dat KLM-topman Pieter Elbers eind april aankondigde, pakt anders uit dan eerder werd gedacht. Omdat hij in 2019 een flinke salarisverhoging kreeg, gaat hij er ten opzichte van 2018 nauwelijks op achteruit.

Eind vorige maand liet Elbers weten tegen de achtergrond van de noodzakelijke overheidssteun als gevolg van de coronacrisis een loonoffer te zullen brengen. Dat offer behelst dat hij vanaf die maand 20 procent van zijn vaste salaris inlevert.

In de media, ook bij RTL Z, werden destijds berekeningen gemaakt, waarbij werd uitgegaan van het salaris dat Elbers in 2018 had verdiend. In die berekeningen zou hij dit jaar uitkomen op een vast salaris van 452.000 euro bruto.

Topmannen Air France-KLM buigen voor druk: leveren bonus en salaris in
Lees ook

Topmannen Air France-KLM buigen voor druk: leveren bonus en salaris in

Maar uit het inmiddels gepubliceerde jaarverslag van KLM blijkt dat het vaste salaris van Elbers in 2019 fors is verhoogd, te weten met 65.000 euro tot 585.000 euro. Met de verlaging over de resterende 8 maanden van het lopende jaar komt de topman van KLM in 2020 uit op een brutosalaris van 507.000 euro.

Dat is veel hoger dan aanvankelijk gedacht, en slechts 13.000 euro onder het niveau van 2018. Ten opzichte van 2019 gaat Elbers er wel fors op achteruit, te weten met 78.000 euro.

Geen verhoging

Het moet gezegd dat Elbers ten opzichte van een 'normaal' jaar honderdduizenden euro's misloopt. Hij zal zijn variabel salaris - in de volksmond: bonus - over 2020 in ieder geval niet ontvangen. 

Dat zou een bedrag zijn van maximaal 75 procent van zijn basissalaris. In het geval dat hij zijn eerdere salaris had kunnen blijven behouden, dus 438.750 euro. Exclusief pensioenbijdrage zou zijn totale beloning in 2020 dan zijn uitgekomen op 1.023.750 euro.

Streep door variabel inkomen 2020

Het bedrijf heeft al toegezegd over 2020 geen bonussen uit te keren. Dat is een vrij overbodige toezegging: als de bedrijfsprestaties onder de maat zijn - KLM heeft vrijwel alle vliegtuigen aan de grond staan - komt er sowieso geen bonus.

En zodra er overheidssteun komt, gaat er zeker een streep door de bonus. Het lijkt erop dat het salaris van Elbers voor dit jaar dus op maximaal 507.000 euro bruto blijft staan. 

Over 2019 zat er voor Elbers nog een flinke bonus aan te komen: een bedrag van in totaal 342.000 euro. Het is niet waarschijnlijk dat de topman dat bedrag nog kan verwachten. De betaling is nog niet afgesteld, maar in ieder geval uitgesteld naar oktober 2020. Mogelijk wordt het nog geschrapt.

'Relatief laag inkomen'

KLM heeft al langer het voornemen om het salaris van Elbers op te krikken, omdat het bedrijf en de aandeelhouders vinden dat een ceo van een beursgenoteerd bedrijf met 30.000 werknemers meer zou moeten verdienen.

Volgens KLM heeft Elbers een relatief laag inkomen, vergeleken met andere bestuursvoorzitters van grote beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Die kregen in 2018 gemiddeld 2,8 miljoen uitbetaald, meldde de NOS eerder.

KLM wil dat de beloning van Elbers meer in lijn brengen met die van Air France-KLM-topman Ben Smith. Smith kreeg vorig jaar een basissalaris van 900.000 euro en zijn bonus in cash over 2019 is 768.456 euro. Die bonus is nu ook uitgesteld en die over 2020 wordt niet uitgekeerd. Smith levert 25 procent van zijn salaris in.

Plan voor bonusverhoging ingetrokken

Er lag een plan om de maximale bonushoogte van Elbers omhoog te brengen naar maximaal 100 procent van zijn basissalaris. Dat plan werd snel van tafel gehaald na woeste reacties vanuit het publiek en politiek.

Overigens is het niet uitgesloten dat de KLM-topman er nog verder op achteruit gaat dan de salarisverlaging van 20 procent en het verlies van zijn bonus. Morgen is er in de Tweede Kamer een debat over de voorwaarden waartegen KLM een steunpakket van 2 miljard tot 4 miljard euro in directe leningen en bankgaranties ontvangt van de staat. In dat debat kunnen ook de salarissen van de bestuurstop ter discussie komen.

Voorwaarden worden besproken

De exacte voorwaarden zijn nog niet duidelijk, maar KLM heeft de steun al gretig geaccepteerd. Het bedrijf moest wel, want kan zonder steun niet lang blijven voortbestaan. Het accepteren van de steun betekent in ieder geval wel dat er voorlopig geen dividend wordt uitgekeerd en dat bonussen en salarisverhogingen volstrekt uitgesloten zijn.

Mogelijk moet er door de hele bedrijfstop geld worden ingeleverd. Er moet ook een plan gemaakt worden voor hoe KLM op een duurzame manier - zonder staatssteun - kan overleven na de crisis. Hoogstwaarschijnlijk worden er ook voorwaarden gesteld om overlast te verminderen en CO2-uitstoot te reduceren.

Duizenden mensen thuis

Het gaat erg slecht met KLM. Vrijwel alle vliegtuigen staan aan de grond. Door de corona crisis voerde KLM wekenlang nog maar tussen de 5 en 10 procent van het normale aantal vluchten uit. Dat zijn vooral vluchten om gestrande reizigers naar huis te krijgen, of vrachtvluchten voor (medische) goederen. Recentelijk wordt er binnen Europa weer iets meer gevlogen. 

Van de 30.000 mensen die KLM in dienst heeft zit een groot deel thuis. Het bedrijf heeft een beroep gedaan op de NOW-regeling, waarbij de staat tot maximaal 90 procent van de loonkosten overneemt. Van ongeveer 1500 tot 2000 mensen, vooral tijdelijke krachten, neemt het bedrijf afscheid.

Lees meer over
Pieter ElbersAir France KLMLuchtvaart