Faillissement

Victor Muller wil schuldeisers Spyker Services terugbetalen

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPVictor Muller wil schuldeisers Spyker Services terugbetalen
RTL

Ondernemer Victor Muller belooft om op korte termijn alle schuldeisers in het faillissement van autobedrijf Spyker Services schadeloos te stellen. "Dat gaat absoluut gebeuren. Door corona duurt dat alleen wat langer dan gedacht."

Dat zegt Muller tegen RTL Z in een reactie op het meest recente faillissementsverslag. 

Faillissement

Spyker Services, dat onder meer het onderhoud verzorgde van de gelijknamige sportauto's, ging in maart failliet. Maandag bleek uit het faillissementsverslag dat curator Dennis Steffens bij de afwikkeling van het bankroet is aangelopen tegen een waslijst aan problemen.

Puinhoop bij failliet Spyker Services, C8 Preliator foetsie
Lees ook

Puinhoop bij failliet Spyker Services, C8 Preliator foetsie

Zo ontbreekt volgens het verslag de administratie grotendeels, was de jaarrekening 2018 nog niet gedeponeerd, liepen geldstromen over bankrekeningen van gelieerde bedrijven die buiten het bankroet vallen, waren rekeningen van een verhuurder onbetaald, zijn betalingen van de koper van de voorraad niet ontvangen, en zou een kostbare sportwagen uit de boedel verdwenen zijn.

Ten slotte heeft de curator twijfels bij een door Muller toegezegde schadeloosstelling van de schuldeisers. Die zou eind juli na eerdere toezeggingen ‘zeer snel’ rond zijn, maar is dat nog niet. Er is ruim 800.000 euro voor nodig.

'Valt mee'

Volgens Muller valt het met die problemen allemaal wel mee. "De administratie bestaat wel degelijk, maar is tijdelijk niet beschikbaar omdat een rekening aan softwareleverancier Exact niet is betaald. Dat gaat slechts om enkele duizenden euro's."

Volgens Muller is die rekening vijf maanden na het bankroet nog steeds niet voldaan, omdat het onderdeel is van een volledige afrekening met alle schuldeisers. "Ook is er een jaarrekening over 2018, en is die tijdig gedeponeerd. Daarover heb ik de curator inmiddels geïnformeerd."

Muller wijst erop dat de rekening van de verhuurder van het bedrijfspand in Zeewolde uiteindelijk is betaald.

Verdwenen sportwagen

Ook ontkent de ondernemer dat er iets mis is met de transactie rond een Spyker C8 Preliator. Die dure sportwagen werd vorig jaar door Spyker Services verkocht, maar zou nog niet zijn betaald.

Volgens Muller is de aankoopsom echter verrekend met 'aanzienlijke leningen' die het failliete servicebedrijf bij het moederbedrijf Spyker Limited had uitstaan. "Die C8 is niet verdwenen, maar staat gewoon in Duitsland in opslag, bij onze partner Milan Morady."

Regeling

Het meest vervelend vindt de ondernemer de suggestie dat dit Duits-Luxemburgse bedrijf haar verplichtingen niet is nagekomen na de overname van voorraden en onderdelen. "Wij werken nog met Milan Morady samen, en zij zijn niet blij met deze berichtgeving."

Volgens Muller zijn de voorraden niet verkocht door het servicebedrijf, maar door het niet-failliete Spyker Limited. "En daarvoor is 'elke penny' op tijd betaald, zoals in het contract is bepaald."

Wel moet er volgens Muller met de Duitse partner een regeling worden getroffen over ontbrekende onderdelen, maar daarmee zou Spykers failliete servicebedrijf niets te maken hebben.

Schadeloosstelling vertraagd

Dat de schadeloosstelling van de schuldeisers van Spyker Services flink is vertraagd, erkent Muller wel. "Dat is het gevolg van de pandemie. Daardoor zat de hele financiële wereld maandenlang op slot. Ook vielen financiers af, omdat alle bedrijven hun cash zijn gaan vasthouden."

Muller benadrukt dat het nog steeds de bedoeling is om op korte termijn een crediteurenakkoord te bereiken. "Dat moet binnen twee tot drie weken op tafel liggen. Vanwege alle procedures onder meer bij de rechtbank, duurt het dan nog wel twee tot drie maanden voordat alles helemaal rond is."

Curator Steffens was vandaag onbereikbaar voor een reactie.

Hoe zit het ook alweer met Spyker?

Rond de eeuwwisseling ging ondernemer Victor Muller onder de naam Spyker Cars zeer exclusieve sportwagens produceren. Het bedrijf beleefde turbulente tijden, met onder meer een beursgang in 2004 en de overname van de veel grotere Zweedse automaker Saab in 2010.

Nadat Saab twee jaar later failliet ging, ging Spyker weer zelfstandig verder. Het bedrijf werd echter nooit een succes. Het eigen faillissement in 2014 werd uiteindelijk teruggedraaid, waarna Spyker opnieuw werd gestructureerd. Sindsdien leidt het bedrijf een marginaal bestaan. In maart ging onderhoudsdochter Spyker Services failliet.

Lees meer over
Victor MullerSpykerFaillissement