Vooral koks zijn gewild

Restaurants en cafés lokken personeel met extraatjes

Door Jelle Maasbach··Aangepast:
Restaurants en cafés lokken personeel met extraatjes
RTL

De Nederlandse horeca werd het hardst geraakt door de coronacrisis, maar heeft te maken met een volgend probleem: het personeelstekort. Verschillende bedrijven trekken alles uit de kast om aan mensen te komen. Van korting voor familieleden tot gratis huisvesting.

Het aantal vacatures neemt de laatste tijd enorm toe. Reden: de versoepelingen van de coronamaatregelen. Er is vooral vraag naar mensen in de horeca, blijkt uit gegevens van vacaturesite Indeed. Er zijn nu bijna elf procent meer vacatures dan februari vorig jaar, het moment voor de uitbraak van het coronavirus.

De grote vraag is volgens Arjan Vissers, directeur van Indeed, waar bedrijven het personeel vandaan halen. "Door de lockdown lijkt het erop dat horecamedewerkers hun heil ergens anders zijn gaan zoeken, met een dringend personeelstekort tot gevolg."

Restaurants sluiten deuren vanwege personeelstekort door corona: 'Baal ervan'
Lees ook

Restaurants sluiten deuren vanwege personeelstekort door corona: 'Baal ervan'

Erger geworden

Dat personeelstekort was er al voor de uitbraak van de pandemie, maar is alleen maar erger geworden. Mensen met een flexcontract vertrokken, zegt Jos Klerx. Hij volgt voor de Rabobank onder meer de Nederlandse horecasector. "Covid zorgde ervoor dat de flexibele schil vertrok. Het is lastig te zeggen of die mensen terugkeren."

Een aantal van hen vond ergens anders een baan. Ze gingen aan de slag bij de GGD als prikker of gingen werken voor de supermarkt.

Vaak met betere werktijden, (meestal) geen weekend- of nachtdiensten meer. En dan is de vraag of horecaondernemers die mensen weet te verleiden tot een terugkeer, aldus Klerx.

In de Verenigde Staten strooien bedrijven met geld, om maar aan personeel te komen. Zo lokt Disney kamermeisjes en koks met tekenbonussen van 1000 dollar. De Burger King biedt 1500 dollar aan nieuwe burgerflippers en US Foods (distributeur dat levert aan restaurants) heeft zelfs 5000 dollar over voor een nieuwe collega.

Goede voorwaarden

Volgens Klerx wordt er wel van alles gedaan om aan personeel te komen. Niet met enorme tekenbonussen, zoals in het buitenland gebruikelijk is. "Dat is niet echt Nederlands. We proberen het hier op een andere manier. Bijvoorbeeld door mensen een scooter te geven of huisvesting te regelen."

Naast dat vervoer of dat gratis appartement lokken bedrijven ook personeel met goede secundaire arbeidsvoorwaarden. "Denk aan goedkoop eten bij de keten waar je voor werkt of door te zorgen dat de familie een keer in de zoveel tijd met korting kan aanschuiven."

Goede onderhandelingspositie

In de horeca hebben vooral de koks een goede onderhandelingspositie, vervolgt Klerx. "Daar werd voor de coronacrisis al zo’n beetje om gevochten. Daar zijn er veel te weinig van. Zij konden salarisverhogingen bedingen, waardoor de totale uitgaven van die bedrijven flink stegen."

Eigen opleiding

Ondernemer Ron Blaauw redde het niet alleen met extraatjes en bedacht iets anders om aan koks te komen. Zijn eigen opleiding, zo vertelde hij eerder aan RTL Z. "Het personeelsgebrek is zo groot aan het worden dat we een plan moesten bedenken. Dat tekort is echt schrijnend, dus we willen zelf mensen gaan opleiden."

Koninklijke Horeca Nederland begon een campagne: kom werken in de horeca. Onder meer influencers en wervende teksten met voordelen moeten jongeren overhalen om voor een baan in de horecabranche te kiezen.

Volgens directeur Dirk Beljaarts een lastige klus en iets van alle tijden. Dat zag hij al een aantal jaar geleden, toen hij nog directeur was van een hotel in Loosdrecht. "Het was toen heel lastig om jongeren bij het hotel te krijgen met het openbaar vervoer. We bedachten toen scooters die je kon leasen, om zo personeel te trekken."

Aandragen van collega's

Er is met secundaire voorwaarden van alles te doen, zegt Beljaarts. Hotelketens die bestaand personeel een bonus geven als ze nieuwe mensen aandragen, bijvoorbeeld. Maar omdat de sector structureel kampt met problemen, zijn er volgens hem grote maatregelen nodig.

"Uiteindelijk is dit een macro-economisch probleem. Dat ga je als sector niet oplossen. Dat moet landelijk, met behulp van de overheid, gebeuren. Het bedrijfsleven moet hier samen met de overheid en onder meer onderwijsinstellingen naar kijken."

Lees meer over
Koninklijke Horeca NederlandHorecaRestaurantsCafé