Heineken trekt verwachtingen in, bierverkoop daalt door corona
Het coronavirus zorgt voor zoveel onzekerheid op de drankenmarkt dat Heineken voorlopig wegblijft van het uitspreken van verwachtingen over de financiële resultaten.
De pandemie zorgt ervoor dat Heineken minder bier en andere dranken verkoopt. Het bedrijf voorziet voor het eerste kwartaal een daling van de verkoopvolumes van 4 procent. Specifiek voor bier is dat 2 procent. En dat wordt in het tweede kwartaal nog minder, denkt Heineken.
Sterke balans
Het gaat om een autonome daling. De effecten van bijvoorbeeld overnames of verkoop van onderdelen zijn hierin niet meegenomen.
Heineken zegt de crisis te zijn ingegaan met een sterke balans en goede kredietfaciliteiten. Op 22 april maakt het bedrijf de definitieve cijfers bekend en zal er meer worden prijsgegeven over de maatregelen die moeten worden genomen.
Grote ontwikkelingen
In 2019 groeide de winst nog, maar Heineken liet eerder al weten voorzichtig te zijn over 2020. Begin dit jaar werd uitgegaan van een stijging van de operationele winst van rond de 5 procent.
De gevolgen van het coronavirus zijn daarin niet meegenomen. Vertrekkend topman Van Boxmeer waarschuwde toen al voor 'grote negatieve macro-economische en politieke ontwikkelingen'.