Vol op vegan: alle bekende ijsjes Unilever krijgen veganistische variant
De ijsmerken Magnum, Ben & Jerry’s en Solero presenteren volgende maand allemaal nieuwe veganistische ijsjes. De doelgroep is niet het handjevol hardcore veganisten, maar de hippe millennial. Unilever lift mee op de groeiende vegan hype.
"Al onze grote merken hebben straks een veganvariant", zegt Sebastien Deneux, marketingmanager IJs bij Unilever. Bijna alle ijsmerken die je kent uit de winkel komen van Unilever, zoals Magnum, Ola en Ben & Jerry's.
De veganistische Magnum is de meest opvallende nieuwkomer, die vanaf maart te koop zal zijn in Nederland. In dit ijsje wordt eiwit uit erwten gebruikt, als alternatief voor melkeiwitten. Ook de chocolade is natuurlijk zonder melk.
Glutenvrije Cornetto
Moederbedrijf Unilever heeft met haar ijsmerken al verschillende veganistische varianten op de markt. Zoals de glutenvrije Cornetto gemaakt met sojamelk. Ben & Jerry’s heeft zelfs al ijs in drie zuivelvrije smaken, gemaakt van amandelpasta in plaats van melk. Volgende maand komt daar een vierde smaak bij: de Coconutterly Caramel'd.
Hetzelfde geldt voor Solero. Dit Unilevermerk heeft met de ijsjes perzik en aardbei al twee veganistische exemplaren en daar wordt nu een citroenvariant aan toegevoegd.
Ikea en Alpro
Tot slot het minder bekende Breyers Delights, dat ook van Unilever is. Ook dit merk heeft vanaf volgende maand twee veganvarianten, gemaakt van amandelmelk in plaats van koemelk.
Veganijs is booming. Ook Alpro, eigendom van de Franse zuivelgigant Danone, heeft veganistisch ijs in het assortiment. En zelfs Ikea heeft een softijsje dat is gemaakt van plantaardige zuivelvervangers. Nu is dit ijsje alleen nog in Portugal te krijgen, maar volgens de woordvoerder van Ikea wordt deze variant 'zeker ook uitgerold' in Nederland.
Parttime veganisten
Foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan snapt de strategie van Unilever wel. De groep van pure veganisten is heel klein, zegt ze, maar je hebt wel veel parttime veganisten. "Zij hebben dierenwelzijn en duurzaamheid hoog in het vaandel staan, maar volgen niet de zeer strenge veganistische levensstijl."
Deze groep is interessant voor grote bedrijven die kampen met een verouderende doelgroep. "Ze zijn bewust bezig om de jonge generatie te laten aansluiten", analyseert Ammerlaan. Veganistische producten zijn daarbij een middel. "Je biedt iets aan dat past bij de doelgroep."
Invloedrijke bloggers
En er is nog een effect volgens Ammerlaan. Ook al loopt de verkoop van veganistische producten misschien niet hard, je laat als merk wel zien dat je dierenwelzijn en duurzaamheid belangrijk vindt. Vegan is hip en valt in de smaak bij invloedrijke bloggers. Het zorgt allemaal voor extra aandacht.
Dat ziet ook Richard Scheper, zuivel-analist bij Rabobank. De groeiende belangstelling voor vegan ijs heeft geen meetbaar effect op de zuivelmarkt. Daarvoor is de omvang nog te beperkt, zegt Scheper. Wel is te zien dat mensen melk vaker laten staan.
Niet bewezen
De Rabobank-analist plaatst wel een kanttekening bij de vegantrend. "Consumenten denken dat het gezonder is of beter voor het milieu, terwijl dat niet onomstotelijk is bewezen. Natuurlijker is het in ieder geval niet. Er zijn relatief veel bewerkingen en toevoegingen nodig voor de meeste zuivelalternatieven", zegt Scheper.