Adverteren op kroegraam

Horeca krijgt steuntje in de rug van coronawinnaars: 'Willen iets terug doen'

Door Frederieke Hegger··Aangepast:
© Tosti CreativeHoreca krijgt steuntje in de rug van coronawinnaars: 'Willen iets terug doen'
RTL

Een poster van een supermarkt op het raam van een pannekoekenzaak of een wijnbar. Reclamebureau Tosti Creative is in Amsterdam een actie gestart waardoor 'coronawinnaars', bedrijven die het nu goed doen, horecazaken kunnen helpen. Het is de bedoeling dat de actie ook naar andere steden wordt uitgerold.

Hij prijkt op de ramen van zo'n negen horecazaken. Een grote rode poster van supermarkt Dirk van den Broek. 'Dirk steunt Moak Pancakes door deze ruit te huren totdat ze weer open kunnen' zo is er bijvoorbeeld te lezen.

Directeur van de supermarkt, Marcel Huizing, was naar eigen zeggen al langer op zoek naar een manier waarop het bedrijf de horeca kon steunen en is blij dat die nu gevonden is.

Poster op raam

"De supermarktbranche, en wij dus ook, heeft in zekere zin profijt van de coronacrisis. Dus we willen ook graag iets terug doen." Het bedrijf adverteert daarom, tegen betaling, op het raam van horeca-ondernemers. 

Het is een initiatief van reclamebureau Tosti Creative. Het idee: een ondernemer die nu goed draait adverteert op het raam van een horeca-ondernemer, die het zwaar heeft.

Crisis eist zijn tol: veel horecazaken houden het voor gezien
Lees ook

Crisis eist zijn tol: veel horecazaken houden het voor gezien

Kroeg en wijnbar dicht

Bij het reclamebureau kwamen ze op het idee doordat het bedrijf zelf twee horecazaken heeft. In hun kroeg kunnen al tijden geen borrels worden georganiseerd. En in de wijnbar, die een dag voor de eerste lockdown zijn deuren opende, wordt geen rode wijn geschonken. Wel rode cijfers.

De reclametak draaide ondertussen gewoon door. En klanten waren, zoals altijd, op zoek naar manieren om te adverteren. "Door die twee zaken bij elkaar te brengen krijg je een win-win situatie", vertelt oprichter Roby Hormis.

470 euro per poster

Het bureau koppelt nu bedrijven die willen adverteren aan horeca-ondernemers die ze willen ondersteunen. Elke poster kost de adverteerder zo'n 470 euro. Voor dat bedrag hangt de poster vier weken op het raam van de horecazaak. Van dat bedrag gaat 300 euro naar de horeca-ondernemer en 170 euro naar reclamebureau Tosti Creative.

Volgens Hormis moeten ze zo'n bedrag rekenen, omdat er veel kosten verbonden zijn aan het project, onder andere vanwege de productie en personeel. "Op dit moment zijn vijf collega's de hele dag aan het bellen om horecazaken te vinden die mee willen doen."

Veel animo

Adverteerders zijn er namelijk zat: na supermarkt Dirk van den Broek hebben volgens Hormis ook andere grote bedrijven zich aangesloten, waaronder een internationaal bierconcern en een softwareontwikkelaar. Om welke bedrijven het gaat, wil hij niet zeggen.

Waar blijven dan de horeca-ondernemers? Het levert hen alleen maar geld op. Volgens Hormis zijn die nog aan het bijkomen van de zoveelste teleurstelling: de terrassen mogen, dankzij oplopende besmettingen, toch niet open.

Schrale troost

Of vinden ze het bedrag misschien te laag? Wie al tienduizenden euro's in het rood staat wordt misschien niet warm van 300 euro. Of 600 euro bij twee posters.

"Het is inderdaad een doekje voor het bloeden", geeft Hormis toe. "Een schrale troost. Zeker na de persconferentie van gisteren. Ondernemers die we spreken zijn echt teleurgesteld. Ze hadden zo gehoopt weer open te kunnen."

Pannekoekenzaak Moak Pancakes in Amsterdam is blij met het initiatief.© Tosti Creative
Pannekoekenzaak Moak Pancakes in Amsterdam is blij met het initiatief.

'Heel welkom'

Mede-eigenaar van Moak Pancakes Sten van Bedem kan erover meepraten en toch is hij heel blij met het initiatief. Op het raam van zijn pannekoekenzaak in Amsterdam hangt een van de negen posters van Dirk van den Broek.

"Het gaat natuurlijk niet om een wereldbedrag, maar ik vond het gelijk een superleuk initiatief. Het gebaar alleen al vinden we veel waard. In deze tijd is dat heel welkom."

Andere steden

Aangezien geïnteresseerde adverteerders niet alleen in Amsterdam posters achter horecaramen wil plakken, zijn ze bij Tosti Creative nu ook druk aan het bellen met kroegbazen en restauranteigenaren in Breda, Rotterdam en Utrecht.

Hormis hoopt op de hulp van belangenorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN), die wellicht kan helpen bij het vinden van ondernemers die mee willen doen. Er is inmiddels ook een website in de lucht waar adverteerders en horecaondernemers zich kunnen aanmelden.

Kosten naar beneden

Kan na opschaling dan ook de onkostenvergoeding van 170 euro per poster naar beneden? Dat is wel de bedoeling, zegt Hormis. Volgens de oprichter worstelt het bureau nog met zijn eigen rol in het kersverse project: het concept is bedacht om horeca-ondernemers te helpen, niet om er een slaatje uit te slaan.

Maar Tosti Creative is ook een reclamebureau, geen ngo. Een adviserende rol dan? Over een specifieke campagne op de posters? "Dat zou kunnen. We weten het gewoon nog niet."

Lees meer over
Dirk (supermarkt)Coronacrisis in NederlandOndernemersHoreca