Prijspeiling Consumentenbond

A-merken veel sterker in prijs gestegen dan huismerken

Door Malin Kox··Aangepast:
© ANP Foto/HHA-merken veel sterker in prijs gestegen dan huismerken
RTL

Je hebt het waarschijnlijk al gezien aan je kassabonnetjes: boodschappen zijn de afgelopen maanden een stuk prijziger geworden. A-merken zijn nu liefst 10 procent duurder dan een jaar geleden. Voor huismerkproducten in de Nederlandse supermarkt betaal je inmiddels 7 procent meer.

Vooral tussen december 2021 en maart 2022 stegen de prijzen hard, blijkt uit de meest recente prijspeiling van de Consumentenbond.

Dure pot mayo

De Consumentenbond vergeleek in april de prijzen van 175 producten met een A-merk bij 12 landelijke supermarktketens met die van een jaar eerder. Daaruit blijkt dat bijvoorbeeld een kuipje Blue Band Halvarine in die tijd 31 procent duurder is geworden. Remia tomatenketchup, in een fles van 500ml, steeg in prijs van 1,30 naar 1,66 euro, een stijging van 28 procent.

Huismerkproducten die fors duurder werden, zijn onder andere spinazie à la crème van Dirk. Die werd 46 procent duurder. Ook voor een pot mayonaise van de Coop betaalde je in maart dit jaar stukken meer dan in maart 2021: 2,09 euro in plaats van 1,45 euro.

Huismerken zijn over het algemeen wel goedkoper dan A-merken, zo'n 45 procent, zegt de Consumentenbond. Al gebruiken zij wel dezelfde grondstoffen zoals suiker, tarwe, meel en plantaardige olie. Zowel de leveranciers van huismerken als de producenten van A-merken hebben dan ook te maken met prijsstijgingen, bijvoorbeeld omdat deze grondstoffen duurder zijn geworden en transportkosten hoger.

Stevige onderhandelingen

Dat vooral de A-merken duurder zijn geworden, heeft meerdere redenen, zegt Thijs Geijer, sectoreconoom food bij ING. "Wellicht zijn de producenten van A-merken eerder op de prijsstijgingen gaan anticiperen, hebben zij de hogere grondstofprijzen eerder doorberekend en zijn huismerken meer prijsvolgend."

Tegelijkertijd hebben A-merken een sterkere onderhandelingspositie dan leveranciers van huismerken, zegt Geijer. "Natuurlijk worden met beide stevige onderhandelingen gevoerd, maar de consument verwacht A-merken in de winkel. Dat helpt de producenten ervan om prijsverhogingen door te kunnen voeren. Voor een huismerk kunnen supermarkten er nog voor kiezen om het bij een andere producent te laten maken."

Groente en fruit flink in de plus

Courgettes, komkommers en peren zijn het afgelopen jaar gemiddeld 12 procent duurder geworden, berekende de Consumentenbond. Voor een komkommer betaal je nu ruim een derde meer dan in maart vorig jaar. "Of die nu uit Spanje komen, of uit de Nederlandse kas, de hogere energieprijzen spelen bij beide een rol", licht ING-econoom Geijer toe.

Appels zijn juist goedkoper geworden. Reden om extra op de ingrediëntenlijst van bijvoorbeeld vruchtensapjes te letten, stelt de Consumentenbond. "De kans is aanwezig dat er vooral appelsap in zit, zeker nu appels nog goedkoper zijn geworden."

Verder speelt mee dat huismerken binnen het assortiment van een supermarkt het goedkopere alternatief vormen. "Zeker in een periode als deze, waarin de prijzen oplopen, zullen consumenten eerder rondkijken of ze een product ergens anders goedkoper kunnen vinden", zegt de sectoreconoom. "Door de prijzen van huismerken minder hard op te laten lopen, voorkom je dat de consument overstapt naar een andere supermarkt."

Prijsverschil tussen supermarkten

Uit de peiling van de Consumentenbond komt naar voren dat A-merken bij Dirk (in ieder geval afgelopen april) 7 procent goedkoper zijn dan bij de gemiddelde supermarkt. Bij Spar waren ze juist 12 procent duurder. Supermarkten als Hoogvliet, Picnic en Jumbo werken met 'prijslijnen'; afhankelijk van je locatie betaal je meer of minder bij deze supermarkten. Het prijsverschil tussen deze lijnen kan oplopen tot 6 procent.

De prijzen voor A-merken liggen bij Albert Heijn 2 procent hoger dan gemiddeld, maar de aanbiedingen bij deze keten zijn wel het gunstigst. Gemiddeld biedt de Appie een korting van 37 procent. Gemiddeld geven supermarkten 35 procent korting op A-merkaanbiedingen.

Wie veel boodschappen doet bij discounters, is voor A-merken het voordeligst uit bij de Lidl. Daar zijn A-merken ruim 5 procent goedkoper dan bij de Aldi.