Bijna weer op record

Benzineprijs weer flink opgelopen: 'Blijft voorlopig hoog'

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP Benzineprijs weer flink opgelopen: 'Blijft voorlopig hoog'
RTL

Aan de pomp betaal je voor benzine of diesel weer bijna net zoveel als voordat de accijns werd verlaagd. En automobilisten hoeven er niet op te rekenen dat ze snel weer goedkoper uit zijn, zeggen experts.

De adviesprijs voor een liter euro95 loodvrij is nu circa 2,37 euro, volgens United Consumers, dat de brandstofprijzen in de gaten houdt. Dat is rond het niveau van begin maart. Bij diesel is het beeld vergelijkbaar.

Die hoge prijzen zijn opmerkelijk, want per 1 april verlaagde de overheid de accijns op een liter benzine (met 17,3 eurocent) en diesel (11,1 eurocent) om de prijs te drukken. En de olieprijzen zijn sinds die verlaging wel wat gestegen, van zo'n 104 dollar per vat naar 114 dollar (107 euro), maar staat toch nog niet op het record van 128 dollar van begin maart. 

Het effect van accijnsverlaging is teniet gedaan door de hogere marges die raffinaderijen maken, zegt Hans van Cleef, energie-expert van ABN Amro. Raffinaderijen maken uit ruwe olie onder meer benzine en diesel. Nu is er wereldwijd tekort aan raffinagecapaciteit, zodat raffinaderijen hogere prijzen kunnen vragen, zegt hij

Iedereen compenseren door btw- en accijnsverlaging? Dom plan, vinden economen
Lees ook

Iedereen compenseren door btw- en accijnsverlaging? Dom plan, vinden economen

"Het is vrij dramatisch", zegt Jilles van den Beukel, energie-expert bij het Haags Centrum voor Strategische Studies (HCSS) hier over.

Rusland en onderhoud

De Russische raffinagecapaciteit valt nu deels weg, legt Van den Beukel uit. Wij importeren namelijk niet alleen minder olie uit dat land, maar ook minder olieproducten, zoals diesel.

Daarnaast wordt er nu bij een aantal raffinaderijen wereldwijd onderhoud uitgevoerd. Dat onderhoud moet geregeld plaatsvinden, sommige zaken moeten elk jaar worden bekeken, andere om de zoveel jaar. En deze tijd van het jaar is het juiste moment voor onderhoud, aldus Van den Beukel.

Het is dan klaar als het zomerseizoen losbreekt en er vooral in de VS meer vraag is naar benzine en diesel, vult Van Cleef aan.

Onderhoud kun je niet zomaar uitstellen, zegt Van den Beukel. "Het is immers ingepland en je hebt liever dat een raffinaderij tijdelijk stil ligt voor onderhoud, dan dat deze veel langer stil ligt door te weinig onderhoud."

Raffinaderij bouwen kost jaren

Vergeet ook niet dat de laatste jaren vooral raffinagecapaciteit is verdwenen, doordat kleinere raffinaderijen zijn gesloten, zegt Van den Beukel. "Er was namelijk lange tijd heel weinig aan te verdienen."

De raffinagecapaciteit in de wereld kan niet snel worden vergroot. Dus het wegvallen van de Russische raffinagecapaciteit zal nog wel even te voelen zijn. Het bouwen van een nieuwe raffinaderij kost jaren, legt Van den Beukel uit. En mogelijk stijgt later dit jaar de vraag in China weer als de huidige lockdowns achter de rug zijn.

'Prijs blijft hoog'

"Ik vrees dat prijs van benzine en diesel voorlopig niet veel omlaag zal gaan, ook niet als bestaand onderhoud in raffinaderijen achter de rug is, tenzij de accijnzen verder worden verlaagd", zegt Van Cleef dan ook.

"Óf je moet wat aan de vraagkant doen, door minder hard te rijden of via autoloze zondagen", zegt hij. Maar Van Cleef vraagt zich af of het zover zal komen en of dat echt veel zoden aan de dijk zal zetten.

Goedkoper in buurlanden

Wie dichtbij de grens woont kan voorlopig beter blijven tanken in het buitenland. De prijzen in België en Duitsland liggen een stuk lager. Bij onze zuiderburen ben je zo'n 1,96 kwijt voor een liter euro95, en bij de Duitsers betaal je voor een liter E10 zo'n 2,10 euro

Dat laatste verandert op 1 juni. Dan worden in Duitsland de accijnzen maximaal verlaagd tot het laagste niveau dat is toegestaan in de EU. Benzine wordt dan 29,55 cent per liter goedkoper en de prijs van diesel zakt 14,04 cent. Een liter benzine gaat dan rond de 1,80 kosten. Dat is 57 cent minder dan de huidige adviesprijs in Nederland. 

Lees meer over
Hans van CleefJilles van den BeukelBenzineBenzineprijsDieselOlieOlieprijs