Etiquette

De vijf spelregels van... tanken

Door Hanneke Mijnster··Aangepast:
© iStockDe vijf spelregels van... tanken
RTL

Het wemelt van de ongeschreven regels in het leven. Wetmatigheden die niemand je vertelt, maar waar iedereen een mening over lijkt te hebben. In deze rubriek nemen we iedere week een situatie of gelegenheid onder de loep: hoe hoort het daar eigenlijk? Deze week: de vijf spelregels van tanken.

De situatie

Anderhalf jaar geleden stond je er misschien wel elke week, maar in thuiswerktijden werd er natuurlijk bar weinig geforenst. Inmiddels raken de meeste kantoren weer op het oude niveau, en stappen we weer wat vaker in de auto. Tijd om te tanken dus. Maar wat zijn de wensen en plichten aan de pomp?

De spelregels

1. Ken je klepje

Rol je net op tijd zo’n brede tankstraat binnen langs de A2, moet je al remmend kiezen voor welke pomp je gaat. Zit je tankdop links of rechts? Check dat alsjeblieft even op je dashboard als je het niet meer weet, want achteruit rijden en een pompje opschuiven is echt voor niemand leuk. Hoe die check werkt? Heel simpel. Staat op het symbooltje de slang rechts? Dan zit je klepje ook rechts. Soms staat er ook een driehoekje dat de kant van de dop aanduidt. Superhandig.

De vijf spelregels van... een Tikkie
Lees ook

De vijf spelregels van... een Tikkie

2. Slim slurpen

Dat tanken langs de snelweg zijn tol eist is voor de meeste mensen geen nieuws meer. Bij de pomp in de buurt betaal je vaak een paar duppies minder per liter, en al helemaal als je naar een onbemand tankstation gaat. Toch heb je niet altijd wat te kiezen en moet je ergens bijvullen om weer te kunnen gassen. En jij zou natuurlijk geen Nederlander zijn als je niet even op de ANWB app zou checken waar dat het goedkoopst kan. Oh, en trek vooral een handschoentje aan als je tankt, want volgens de Amerikaanse Dr. Kelly Areheart bevatten tankpistolen 71 procent ziekmakende bacteriën. Graag gedaan hoor.

3. Luister naar dat lampje

Lefgozers onder ons: luister naar dat tanklampje. Echt. je kunt wel denken dat jij zo’n goede chauffeur bent en dat je zuinig rijdt en alles, maar je gooit je motor ermee naar de gallemiezen. Gemiddeld heeft een auto een liter of acht reserve, daarmee houd je het net vijftig kilometer uit. Maar als je echt de laatste druppel er doorheen jaagt en de auto stilvalt, dan wordt de brandstofpomp veel te warm en slijt je wagen extra snel. Dus, om maar even met Nielson te spreken: "Waarom zou je dat doen?"

4. Kijk uit je doppen

In een benzinemotor moet je geen diesel gooien en vice versa. Veel tankstations helpen je daar een handje bij door kleurcodes, cijfers en zelfs hele kleppen over de dieselslang te hangen. Maar ja, je bent maar een mens he?! Leen je een keer een bak van iemand, gooi je er zomaar het verkeerde goedje in. Automatisme, niet gezien, niet nagedacht. Kan gebeuren. Belangrijkste wat je doet: raak vooral niet in paniek en bel de Wegenwacht. Niet starten, maar wacht gewoon tot zij met hun speciale filter je tank komen leegzuigen. Kost allemaal tijd, dus beter kijk je voor het vullen goed uit je doppen.

5. Pak die P

Even een pauze bij de pomp is zeker een puik plan als je er al een pittig parcours op hebt zitten, maar parkeer je wagen dan wel even op de P, oké? Ook als je na het tanken alleen maar even hoeft te plassen. Ze staan er niet voor niets. Zelf vind je het ook bloedirritant om te wachten tot je eindelijk kunt tanken, toch?

Elke week 'Spelregels' volgen? Klik dan op de 'Spelregels'-tag hieronder en vervolgens op 'Volgen'.

Lees meer over
EtiquetteSpelregelsAutoBenzineprijs