Minder nieuwe spullen kopen

ABN AMRO: maak producten duurder om schade aan biodiversiteit te compenseren

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANPABN AMRO: maak producten duurder om schade aan biodiversiteit te compenseren
RTL

Jaarlijks verdwijnt een natuurgebied ter grootte van 28 keer de Veluwe door de wereldwijde productie van sneakers, bankstellen en smartphones. Dat meldt ABN AMRO op basis van een onderzoek.

Om die schade enigszins te kunnen compenseren, stelt de bank dat sneakers, net als bankstellen en smartphones, gemiddeld ongeveer 1,50 euro, 109 euro en 7,10 euro extra moeten kosten.

Dat geld zou ingezet kunnen worden om het verlies aan biodiversiteit te beperken.

Met z'n allen minder consumeren? Het kan wel!
Lees ook

Met z'n allen minder consumeren? Het kan wel!

Andere maatregelen die de negatieve impact van de productie van de goederen zouden kunnen verminderen, zijn het gebruik van duurzame energie en gerecyclede materialen. Ook het verlengen van de levensduur van goederen helpt daarbij. Al die maatregelen zouden retailers kunnen helpen om aan de strengere richtlijnen van productie te voldoen.

Voor de koper is de boodschap van ABN AMRO duidelijk: de consument moet minder vaak nieuwe spullen kopen.

70 procent minder

De biodiversiteit is wereldwijd met 70 procent gedaald, en dat over de laatste vijftig jaar. In talloze gebieden heeft dat tot onherstelbare schade geleid.

Ook in Nederland is de biodiversiteit volgens ABN AMRO flink afgenomen. De bank laat weten dat het vanuit economisch oogpunt belangrijk is dat de schade wordt teruggedrongen.

Volgens Europese regels zijn alle grote bedrijven vanaf 2025 verplicht om over biodiversiteit te rapporteren. Het meten van de impact die bedrijven hebben op de biodiversiteit is echter complex en vereist nieuwe vaardigheden en samenwerking in de keten. Dat komt doordat de meeste retailers bijvoorbeeld hun producten rechtstreeks inkopen bij fabrikanten en groothandelaren.

"Door een analyse van hun waardeketen kunnen retailers de impact van hun producten op de biodiversiteit in kaart brengen. De volgende stap is een concreet beleid formuleren om positieve impact te maken en biodiversiteitsrisico's te beperken, gevolgd door een transitieplan met wetenschappelijk onderbouwde doelen", stelt Henk Hofstede, sectorbankier Retail bij ABN AMRO.

Wat jij zelf kan doen om de biodiversiteit te verbeteren, leggen we uit in deze video:

Een groot deel van de biodiversiteit bevindt zich in onze grond.
Lees meer over
ABN AMROBiodiversiteitNatuur & MilieuConsumentNederland