Lijnvluchten maken rechtsomkeert of vliegen uren om door raketten
De raketaanval van Iran op Israël zorgde er gisteravond voor dat een deel van het luchtruim van het Midden-Oosten dicht ging voor lijnvluchten. Omvliegen was voor niet alle luchtvaartmaatschappijen mogelijk: sommige toestellen moesten na uren vliegen terugkeren.
Iran begon rond 18.30 uur een luchtaanval op Israël als vergelding voor de dood van Hezbollah-leider Hassan Nasrallah. Vanuit Eurocontrol, de Europese luchtverkeersleiding, werd volgens persbureau Reuters meteen een waarschuwing naar piloten gestuurd. "In de afgelopen minuten begon een grote raketaanval op Israël, het hele land kan door raketten getroffen worden", klonk het.
Vrij snel daarna sloten buurlanden Irak en Jordanië het luchtruim. Lijnvluchten die daar op dat moment vlogen, moesten rechtsomkeert maken.
Een woordvoerder van FlightRadar24 zegt tegen Reuters dat vluchten omgeleid werden 'waar ze maar konden'. Dat zorgde er volgens de site voor dat de luchthavens van Istanbul en Antalya in het zuiden van Turkije volliepen met toestellen. Ook in de Egyptische hoofdstad Caïro werd massaal bijgetankt.
Business Insider meldt dat zeker drie vluchten van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa terugkeerden naar vliegvelden in Duitsland voordat zij het Iraanse luchtruim bereikten. Zij vlogen daardoor zo'n acht uur en kwamen terug in dezelfde stad waar ze vandaan vertrokken waren.
Andere maatschappijen, zoals Emirates en British Airlines, annuleerden vluchten of leidden ze om. Zo landde een toestel dat vanuit Londen onderweg was naar Dubai uiteindelijk in Cyprus.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Later op de avond, toen de Iraanse raketaanval voorbij was, ging het luchtruim van Jordanië weer open. Een woordvoerder van FlightRadar24 zei dat het nog wel 'een tijd kan duren' voordat er weer lijnvluchten over het land vliegen.
Door de oorlog in Oekraïne mochten Europese luchtvaartmaatschappijen niet langer over Rusland vliegen. Dat zorgde ervoor dat reizen uren langer werden. Het sluiten van het luchtruim in delen van het Midden-Oosten maakt vliegreizen naar bestemmingen in Zuidoost-Azië langer, en in sommige gevallen zelfs onmogelijk.