Hema stapt in privé-leaseauto's: 'Mooie toevoeging? Juist vreemd'
Naast rompertjes, pyjama's, wasmanden en verzekeringen heeft Hema vanaf vandaag nog een product in het assortiment: privateleaseauto's. Het warenhuis wil hiermee 'het aanbod verbreden'. "Een vreemde en onlogische stap", vindt retaildeskundige Cor Molenaar.
Klanten van de Hema kunnen al terecht voor een tiental verzekeringen, waaronder een zorgverzekering, een reisverzekering en een fietsverzekering. Ook biedt het warenhuis een notarisservice voor bijvoorbeeld het afsluiten van een samenlevingscontract of het opmaken van een testament.
"Voor alles geldt: we kijken naar wat klanten willen", zegt directeur financiële dienstverlening Laura Geerlings tegen RTL Z. Zij denkt dat er voldoende vraag zal zijn, al wil ze over aantallen verwachte klanten niets zeggen. "Voor ons is het een mooie toevoeging."
Markt privateleasauto stijgt hard
Die toevoeging bestaat uit vier modellen van Toyota, waaronder drie hybride, met vanaf prijzen die variëren van 179 tot 389 euro per maand. Het bedrijf werkt hiervoor samen met LeasePlan dat bijvoorbeeld oude auto's van klanten wil opkopen. De timing van Hema is in ieder geval goed.
De markt voor privateleaseauto's stijgt hard. Vorig jaar reden er meer dan 150.000 auto's op de weg via private lease, een stijging van ruim 45 procent ten opzichte van een jaar eerder. In totaal zijn er momenteel zo'n 1 miljoen leaseauto's.
'Past totaal niet bij Hema'
Retaildeskundige Molenaar vindt de stap van Hema 'heel vreemd'. "Dit past totaal niet bij wat ze verder doen en staat echt heel, heel ver van Hema af. Het lijkt hiermee alsof ze naarstig op zoek zijn naar andere inkomsten."
Volgens Geerlings staat deze uitbreiding van diensten los van de malaise bij het warenhuis. Hema draait al jaren moeizaam. In het vierde kwartaal leed het een recordverlies van 233 miljoen euro.
Hema: duurzaam en betaalbaar
Geerlings: "Hema wil het dagelijks leven leuker, makkelijker én beter maken met betaalbare, duurzame producten. Daar passen ook privateleaseauto's bij." Volgens haar doen de verzekeringen het ook heel goed, maar over aantallen klanten wil ze geen mededelingen doen.
Hema zegt dat de lease-auto's ook passen in hun duurzaamheidsstrategie en dat ze op deze manier duurzame producten bereikbaar maken voor iedereen. Waarom dan geen elektrische auto's? "Als je kijkt naar die prijzen en de actieradius is dat minder geschikt voor onze klanten."
De eerste leasewagens kunnen deze maand besteld worden. In juni gaat de Hema bekijken of het een succes is. Hoe dat gemeten wordt, wil het ook niet zeggen. Molenaar: "Hema hoopt zo aantrekkelijker te worden maar als logica in het aanbod ontbreekt, haken klanten juist af."