Rechter geeft groen licht voor verlenging snelweg A15 tot aan de A12
Na jaren procederen is er duidelijkheid over het doortrekken van snelweg A15 vanaf Bemmel in de Betuwe tot aan de A12 bij Zevenaar, vlak bij de Duitse grens. De Raad van State, de hoogste bestuursrechter, geeft groen licht voor het plan van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Dat blijkt woensdag uit een eindoordeel van de Raad van State.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft al jaren plannen voor het doortrekken van de weg en het verbreden van de A12 en A15, maar verschillende particulieren en milieuorganisaties gingen al in 2017 in beroep tegen het zogenoemde tracébesluit dat daarvoor nodig is. Sindsdien volgden verschillende tussenuitspraken van de rechter in deze zaak.
'Bijna op orde'
Bij de laatste tussenuitspraak in maart van dit jaar zei de rechter dat het besluit 'bijna op orde was', maar er nog informatie nodig was over het compenseren van de stikstofuitstoot die komt kijken bij het project. Er volgde daarom een halfjaar uitstel.
Met het project moet het stuk A15 van Bemmel doorgetrokken worden naar Zevenaar. Ook moeten de A15 en A12 worden verbreed. Dat is volgens het Rijk noodzakelijk om fileproblemen tegen te gaan en een rechtstreekse verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland mogelijk te maken.
Het stuk weg gaat echter door beschermde natuurgebieden en dat is tegen het zere been van verschillende natuur- en milieuorganisaties.
De aanleg van de snelweg leidt tot een toename van de stikstofneerslag op beschermde natuurgebieden in de omgeving. Het ministerie wil deze uitstoot compenseren en kocht daarvoor eerder al zes boerderijen op.
De stikstof die deze bedrijven niet meer uitstoten, mag gebruikt worden als compensatie voor het snelwegproject. Dat heet extern salderen en dat mag, zo zei de Raad van State eerder. Maar er zitten wel voorwaarden aan.
Natuurgebieden voldoende beschermd
Tot nu toe was niet duidelijk genoeg of het ministerie aan die voorwaarden voldeed en moest dat nader gemotiveerd worden. De vraag was onder meer of het opkopen van de boerderijen voldoende was om de uitstoot te compenseren en de natuurgebieden te beschermen.
Een belangrijk bezwaar van de natuurorganisaties is dat de totale stikstofuitstoot in Nederland ook naar beneden moet en het niet duidelijk was of dat hiermee gegarandeerd zou zijn.
Deze zomer diende Madlener daarom een aanvullende motivatie in. Vandaag komt de bestuursrechter tot de conclusie dat deze motivatie toereikend is. En daarmee is het tracébesluit na zeven jaar definitief.
Motivatie is goed genoeg
Uit de aanvullende informatie van de minister blijkt dat de stikstofuitstoot in de beschermde natuurgebieden blijvend omlaag moet. Extern salderen mag daarom alleen als die uitstoot in de natuur daalt en ook in de toekomst blijft dalen.
"Uit de nadere onderbouwing blijkt dat de stikstofneerslag op de gebieden is gedaald en in de periode tot 2030 verder blijft dalen", zegt de rechter.
Bewoners en milieuclubs niet blij
Het eindoordeel zal sommige bewoners van het gebied ontevreden stellen. Eerder vertelde Francien Snoek aan RTL Nieuws al bang te zijn voor overlast van de weg en een nieuw te bouwen brug. Bij transportbedrijf Selman uit Bemmel kunnen ze juist niet wachten tot de verlenging er eindelijk is, omdat het reistijd en omweggetjes scheelt.
Milieuorganisatie en bezwaarmaker Natuur en Milieu Gelderland zegt 'bijzonder teleurgesteld' te zijn over het oordeel. Maar zegt ook dat het lange traject van bezwaarmaken resultaten heeft opgeleverd voor de natuur. Ook zijn de regels waaraan de overheid zich dient te houden, duidelijker geworden.
Weg is er niet meteen
Groen licht voor het project betekent niet dat de weg meteen verbreed wordt. Al in 2019 werden hiervoor contracten gesloten met bouwende partijen, maar het is de vraag of die stand houden, onder meer omdat de bouwkosten inmiddels flink zijn opgelopen. Het is aannemelijk dat over die contracten opnieuw moet worden onderhandeld.