Tot maximaal 10 procent

Nóg duurder: Ferrari rekent importheffing door aan klanten in VS

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP / Mimmo CarrieroNóg duurder: Ferrari rekent importheffing door aan klanten in VS
RTL Nieuws

Amerikaanse autoliefhebbers moeten nog dieper in de buidel tasten dan eerst als ze een nieuwe Ferrari willen kopen. Het Italiaanse automerk rekent de importheffingen door aan klanten, tot maximaal 10 procent. Voor sommige modellen vangt Ferrari zelf de klap op.

- Tekst gaat verder onder de advertentie -
Advertentievrij?RTL-Premium

Het gaat om de Ferrari 296, de SF90 en de Roma, meldde het bedrijf gisterenavond nabeurs aan haar beleggers. Voor deze types absorbeert Ferrari de importheffingen zelf. De prijzen blijven dus gelijk, ondanks de invoering van een heffing à 25 procent vanaf 2 april. En voor klanten die voor die tijd bestellen, is er vanzelfsprekend ook geen vuiltje aan de lucht.

Financiële doelen

Voor andere modellen van het iconische merk gaan de prijzen wél omhoog, zegt het bedrijf. "De nieuwe importomstandigheden zullen deels terug te zien zijn in de prijzen." Het bedrijf zal prijsverhogingen van maximaal 10 procent doorvoeren, om toch de financiële doelen voor dit jaar binnen bereik te kunnen houden.

Aan de kassa betekent dat al snel tienduizenden dollars extra afrekenen, aangezien de prijscategorieën voor de racewagens beginnen bij bedragen met minimaal zes cijfers voor de komma. Een Ferrari 12Cilindri kost bijvoorbeeld in Nederland zonder bpm al dik vier ton.

Belangrijke markt

Beleggers lijken opgelucht, de koers van Ferrari, als RACE genoteerd aan de Amerikaanse beursindex Nasdaq,  zit iets in de lift. Volgens analisten van de firma Bernstein zullen Amerikaanse klanten zich waarschijnlijk niet erg laten afschrikken door de hogere prijzen. "Elke stijging van de nieuwprijzen zal enigszins gecompenseerd worden door het besef dat de andere Ferrari's in de garage van de klant in waarde zijn gestegen."

- Tekst gaat verder onder de advertentie -
Advertentievrij?RTL-Premium

De Amerikaanse markt is wel belangrijk voor Ferrari, blijkt uit het meest recente jaarverslag. De meeste auto's worden in Europa en het Midden-Oosten verkocht, daar ging in 2024 45 procent van alle wagens heen. De Noord- en Zuid-Amerikaanse markt is goed voor ruim 29 procent van alle verscheepte sportauto's.

Wat jij merkt van de importheffingen die Trump invoert, zie je in onderstaande video.

Advertentievrij?RTL-Premium