Klacht ingediend

'Manipulatie, misleiding en overconsumptie': consumentenclubs waarschuwen voor Shein

Door RTL Z··Aangepast:
© ANP'Manipulatie, misleiding en overconsumptie': consumentenclubs waarschuwen voor Shein
RTL

De Chinese fastfashionwebshop Shein ligt weer onder vuur in Europa. Verschillende consumentenorganisaties trekken aan de bel over 'misleidende en manipulerende trucs die consumenten aanzetten tot impulsaankopen en overconsumptie'. De organisaties willen dat de toezichthouders Shein dwingen om daarmee te stoppen. Geluk bij een ongeluk: daar waren de toezichthouders al mee bezig.

De Nederlandse Consumentenbond heeft samen met 24 Europese zusterorganisaties een klacht ingediend bij de Europese toezichthouders. De webshop maakt volgens de organisaties gebruik van zogenoemde 'dark patterns' die niet door de beugel kunnen. Dark patterns (duistere patronen) zijn technieken waarmee webshops klanten zonder dat ze dat door hebben manipuleren, met als doel dat ze meer kopen.

Misleiding

Shein zou daarin een meester zijn. Denk bijvoorbeeld aan nepkortingen, misleidende aftelklokken en verzonnen claims over de voorraad die bijna op zou zijn. Allemaal bedoeld om mensen aan te zetten zo snel mogelijk een aankoop te laten doen. Daarin gaat Shein volgens de consumentenbonden erg ver.

Nepkorting en misleiding: webshop Shein op het matje geroepen door Europa
Lees ook

Nepkorting en misleiding: webshop Shein op het matje geroepen door Europa

Zo krijgen gebruikers soms talloze berichten van de webshop. Als je die weg wil klikken zonder een aankoop te doen, krijg je te maken met wat de clubs 'confirm-shaming' noemen. Er popt dan bijvoorbeeld een scherm op met de boodschap dat je een flinke korting misloopt, waar dan ook de volgende zin bij staat: 'wil je echt weggaan'?

Verslavend

"Shein heeft zijn site en app bewust zo ontworpen dat die verslavend zijn, gericht op impulsaankopen en overconsumptie. Dit is geen onschuldige marketing, maar een doelbewuste agressieve strategie die consumenten misleidt. Deze praktijken zijn niet alleen oneerlijk, maar ook schadelijk voor consumenten én het milieu. Daarom komen wij in actie en voeren de druk op SHEIN verder op’", aldus Sandra Molenaar voor de Consumentenbond.

De consumentenorganisaties boffen, want de samenwerkende Europese toezichthouders zijn al met Shein in de weer. Eerder dit jaar deden zij zelf al onderzoek naar de webshop, en onlangs bevolen zij het bedrijf om een einde te maken aan een waslijst aan overtredingen zoals nepkortingen, misleidende aftelklokken en leugenachtige schaarsteclaims. 

De consumentenorganisaties hebben hun onderzoek aangeboden als extra bewijs. Shein laat dan ook weten al bezig te zijn met het beteren van hun leven. "We werken al constructief met nationale consumentenautoriteiten en de Europese Commissie om onze toewijding aan het naleven van wetten en regelgeving in de EU te tonen", aldus Shein.

Lees meer over
Shein