Nepkorting en misleiding: webshop Shein op het matje geroepen door Europa

Shein doet te weinig aan het naleven van Europese regels voor bescherming van consumenten. Dat vindt onder andere de Europese Commissie, na onderzoek te hebben gedaan naar de verkooppraktijken. Als de webshop niet snel iets verandert, dreigen er boetes.
Volgens de onderzoekers gaan er verschillende dingen fout op de website van Shein. Zo zouden er nepkortingen worden aangeboden en worden klanten met aftelklokken onder druk gezet om snel een bestelling te plaatsen. Ook zouden er dingen mis zijn met de informatie: producten worden verkocht met misleidende teksten over duurzaamheid. Shein zou ook moeilijk bereikbaar zijn voor vragen of klachten.
Oneerlijke concurrentie
Het onderzoek naar Shein wordt geleid door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zij zeggen dat het verkoopgedrag van Shein zorgt voor oneerlijke concurrentie voor andere online winkels - die zich wel aan de regels houden.
Volgens ACM-bestuurslid Martijn Ridderbos is het belangrijk dat Europa samenstaat in de aanpak tegen de van oorsprong Chinese website: "Shein is in veel Europese landen actief. Omdat het in al die landen de rechten van consumenten schendt, is het belangrijk om hiertegen samen een vuist te maken." Volgens hem zou dat goed zijn voor zowel de consumenten als eigenaars van andere webshops.
Shein werd opgericht in China en is nu gevestigd in Singapore. Het staat bij onlineshoppers vooral bekend om de goedkope fastfashionkleding die verkocht wordt. Het bedrijf krijgt een maand om te reageren, anders worden de dreigingen van boetes werkelijkheid. In de tussentijd gaat het onderzoek gewoon door.