Coronacrisis

Onverkochte kleding krijgt gewoon een nieuwe kans: 'Niets wordt vernietigd'

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© ANP / Hollandse HoogteOnverkochte kleding krijgt gewoon een nieuwe kans: 'Niets wordt vernietigd'
RTL

Kledingketens zoals Primark, Zara en H&M zitten in zwaar weer door het coronavirus. De winkelstraten zijn leeg en voorraden blijven liggen. Die bergen met kleding gaan niet zomaar verloren, beloven ze. De meeste mode hopen ze gewoon nog te slijten, zij het in een nieuw jasje.

Halverwege maart sloot de ene na de andere grote winkelketen door het coronavirus. De winkelstraten zijn leeg en omzetten kelderen. "Consumenten stellen aankopen uit als ze de producten niet meteen nodig hebben", zegt Hester Duursema, directeur van Detailhandel Nederland.

Geen funshoppen

Funshoppen doen we dus even niet. En dat doet pijn bij de kleding- en luxewinkels. H&M zag de verkoopcijfers in maart met 46 procent dalen. AB Foods, het moederbedrijf van Primark, loopt zeker 740 miljoen euro omzet mis.

De coronacrisis kan retailers de kop kosten, denkt Duursema. "Alles hangt af van hoelang dit nog duurt", zegt ze.

De ene na de andere keten sluit de deuren, check hier welke nog open zijn
Lees ook

De ene na de andere keten sluit de deuren, check hier welke nog open zijn

Bestellingen annuleren

Schade beperken was de eerste reactie van modeketens. Zij annuleerden miljarden dollars aan bestellingen zonder te betalen. Zelfs als leveranciers in landen zoals India en Bangladesh de producten al gemaakt hadden, zegt Human Rights Watch. Inmiddels krabbelen de ketens terug. Zo beloofde Primark bestellingen ter waarde van 370 miljoen pond alsnog af te nemen.

Nu zit Primark met een kledingvoorraad ter waarde van zo'n 1,5 miljard Britse pond en moet die zien te slijten bij terughoudende consumenten.

Niet alleen Primark heeft dit probleem, overal in de keten hopen de voorraden op. Van winkelier tot distributeur. "Afprijzen, weghangen tot het volgende seizoen, verkopen in andere landen. Dat zijn de opties die worden besproken", zegt Rens Tap van Modint, brancheorganisatie voor modeleveranciers.

Korting, korting

Het webshoploze Primark deed alvast een afschrijving van zo'n 250 miljoen euro op de voorraad. Een woordvoerder van het bedrijf laat weten dat het gaat om kortingen die nu alvast worden ingecalculeerd. Uitverkopen mag namelijk voorlopig niet in Nederland.

Ketens met een webshop kunnen hun voorraad online kwijt, al zijn ook online de omzetten minder. H&M verwacht de meeste producten uiteindelijk wel te verkopen, zegt de woordvoerder. Ook omdat de winkels in de toekomst weer opengaan.

Zo laat C&A weten dat alle winkels op 1 mei weer open gaan. Een deel is zelfs al open. "Ons streven is om al onze producten te verkopen", zegt marketingmanager Mieke van Groningen. Desnoods met kortingen. Lukt dat niet dan worden de spullen verkocht aan gespecialiseerde bedrijven die ze weer doorverkopen op hun eigen kanalen. Denk aan (online) outlets.

Herontwerpen voor volgend seizoen

Volgens Rens Tap van de brancheorganisatie kan een klein deel ook worden herontworpen voor volgende seizoenen. Dat doet bijvoorbeeld Zeeman, zegt marketingmanager Caroline van Turennout. "We hebben vooral veel basics en vertrouwde modellen waar we alleen de kleur en het dessin van veranderen."

Het probleem van ophoping van voorraad zou daarom niet aan de orde zijn. Als er toch restanten zijn, dan worden die volgens van Turennout afgeprijsd en uitverkocht. "Het kleine plukje dat dan overblijft, gaat naar een goed doel."

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update

Bij bedrijven als Primark en H&M verandert de collectie razendsnel, maar ook deze zogenaamde 'fast-fashionbedrijven' drukken ons op het hart dat er niets verloren gaat."Niks wordt verwoest", zegt een woordvoerder van Primark. "Volgens ons beleid is het ten strengste verboden onverkochte goederen te vernietigen", zegt Van Groningen van C&A.

Primark en H&M hergebruiken een deel van de kleding. Soms voor het goede doel. Tijdens de coronacrisis doneert H&M bijvoorbeeld veel materiaal: sportshirts voor intensive care-afdelingen, mondkapjes en schorten voor verplegers. Er kan genoeg worden gedaan met al dat textiel is de boodschap.

Lees meer over
Hennes & MauritzPrimarkZaraInditexRetailModeKledingOndernemersCovid-19