Bestemming: Schiphol

'Arriva wil nachttreinen van Groningen, Maastricht naar Randstad'

Door RTL Nieuws··Aangepast:
© ANP'Arriva wil nachttreinen van Groningen, Maastricht naar Randstad'
RTL

Arriva wil vanuit Groningen en Maastricht nachttreinen laten rijden naar de Randstad. De vervoerder heeft een verzoek ingediend bij de toezichthouder, maar het is de vraag of er inderdaad Arriva-treinen op het hoofdrailnetwerk komen. De NS heeft daar nu nog een monopoliepositie.

Arriva heeft begin deze week een verzoek ingediend bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat schrijft NRC na een gesprek met Arriva-topman Anne Hettinga.

Monopoliepositie NS

Als het bedrijf toestemming krijg om 's nachts van Maastricht en Groningen naar de Randstad te rijden, wordt Arriva de eerste commerciële vervoerder die naast de NS toegang krijgt tot het intercitynetwerk. De belangrijkste bestemming van de Arriva-treinen wordt Schiphol.

Aanval regionale vervoerders op monopolie NS: gun ons ook wat
Lees ook

Aanval regionale vervoerders op monopolie NS: gun ons ook wat

Hettinga vertelt aan de krant dat Arriva 'ten eeuwigen dage aan de monopoliepositie van de NS knaagt'. Eerder kwam de vervoerder al met een vergelijkbare boodschap. Arriva heeft er felle kritiek op dat de NS tot 2035 het alleenrecht op het hoofdrailnetwerk heeft. "Dit kabinet heeft er alles aan gedaan om liberalisering van het spoor verder terug te dringen", zegt Hettinga.

'Wij zijn ondernemers'

Op de vraag wie op deze nachtlijnen zit te wachten zegt Hettinga: "Wij zijn ondernemers, we willen het proberen. In 2000 werd dat ook gevraagd: wie gaat in het noorden die regionale lijnen nog rijden? NS wilde daar helemaal mee stoppen, noemde ze onrendabel. Wij zijn erin gestapt en het is een succes geworden."

Arriva heeft een groot moederbedrijf achter zich, Deutsche Bahn Group. Dat bedrijf haalde in 2019 een omzet van maar liefst 44 miljard euro. Dochterbedrijf Arriva is actief in 14 Europese landen.

'Stap voor stap'

De Arriva-topman denkt dat het een succes kan worden: "Het spoornet in Nederland is redelijk vol. Niet het allerdrukste van Europa, wel goed bezet", vertelt Hettinga. "In de nachtelijke uren rijdt er geen trein op dit traject van het hoofdrailnet - en concurreert het plan niet met NS."

Als het lukt, wil de Arriva kijken of het buiten de spits ook treinen op het hoofdrailnet kan laten rijden. "Stap voor stap. Zo is onze expansie in het noorden ook een succes gebleken. Je moet een lange adem hebben. Want kabinetten verschieten nog wel eens van kleur en beleid. Dat komt de reiziger niet ten goede."

Lees meer over
ArrivaNederlandse Spoorwegen (NS)Autoriteit Consument en MarktTreinenSpoorwegen