Problemen met app

Saldo op nul door een bankstoring? 'Geen paniek'

Door Jan Douwe Krist··Aangepast:
© ANP / Guus SchoonewilleSaldo op nul door een bankstoring? 'Geen paniek'
RTL

Paniek bij sommige klanten van Rabobank vorige week: in hun bankapp zagen ze plots 0 euro aan saldo staan. De oorzaak bleek een storing, die gelukkig snel was verholpen. Toch rest de vraag: hoe bewijs je in zo'n geval dat je geld op je rekening hebt staan?

Klanten hoeven zich geen zorgen te maken dat hun saldo echt 'weg' is, benadrukt Rabobank woordvoerder Hugo Nutbey. "Je moet de app zien als een digitale weergave van je bankafschrift. Als een soort raampje naar ons bancaire systeem", zegt hij.

Storing niet bij gegevens zelf

De storing vond plaats in de verbinding tussen dat 'raampje' en het bancaire systeem, de servers van de Rabobank waar alle saldi beveiligd staan opgeslagen.

Dat is eigenlijk altijd zo bij een storing waarbij je saldo niet meer zichtbaar is, of opeens 0 euro toont. Ook ING heeft weleens zo'n storing gehad en zegt in een reactie dat dit aan de weergave lag en dus niet aan de gegevens zelf. Die staan op een apart, goed beveiligd systeem opgeslagen, aldus de banken.

Storing bij ING: gepinde bedragen lijken dubbel afgeschreven
Lees ook

Storing bij ING: gepinde bedragen lijken dubbel afgeschreven

Banken hebben ook een eigen verantwoordelijkheid als het gaat om het beschermen van die gegevens. Ze staan daarbij onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB). Zo gelden er regels voor cybersecurity en moet de algemene bedrijfsvoering 'integer en beheerst' zijn, zegt Tobias Oudejans, woordvoerder van DNB. Het uitgangspunt is dat klanten het bedrag in hun app moeten kunnen vertrouwen.

De Rabobank ontvangt naar eigen zeggen zelden meldingen van klanten die zeggen dat hun saldo niet klopt. Bovendien zijn dat soort meldingen snel afgekaart: "Vaak zijn het dan huis-tuin-en-keuken verklaringen, mensen zijn bijvoorbeeld een afschrift vergeten", zegt Nutbey.

Geen klachten

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) herkent dit beeld. In het uitsprakenregister zijn ook geen klachten te vinden over niet kloppende banksaldi.

Een saldo dat opeens verdwenen is, hoeft dan ook niet tot paniek te leiden. Als klant hoef je ook niet te bewijzen dat er wel geld op je rekening staat als dat gebeurt. Je kunt ervan uitgaan dat de app voor problemen zorgt en je saldo veilig op een server staat.

Uitdraai van afschriften maken niet nodig

Vervelend is zo'n storing natuurlijk wel. Gelukkig komt het niet heel vaak voor: volgens gegevens van Betaalvereniging Nederland waren apps en websites van Nederlandse banken in 2023 99,7 procent van de tijd bereikbaar.

"Als je voor jezelf zekerheid wil hebben, controleer dan regelmatig je rekening, zegt Berend Jan Beugel, woordvoerder van de Betaalvereniging. Een keer in de week kun je daar een afdruk van maken. "Maar zelf doe ik dat eigenlijk nooit."

Lees meer over
RabobankDNBING BankAppZ link in bioLink in bio