Meer vleesvervangers verkocht

Lidl haalt vegavlees weer uit het vleesschap, ondanks geslaagde proef

Door Malini Witlox··Aangepast:
© Getty Images.Lidl haalt vegavlees weer uit het vleesschap, ondanks geslaagde proef
RTL

Een proef, waarbij supermarktketen Lidl vleesvervangers bij het vlees in het schap legde, lijkt geslaagd. Er werden meer vleesvervangers gekocht en de meeste klanten zijn enthousiast. Toch haalt de supermarktketen de vervangers weer uit het vleesschap, ondanks het doel meer plantaardige producten te gaan verkopen.

Vegan rulgehakt, vega kipstukjes, vegan shoarma schnitzel en de vega burger. Deze vier producten lagen de laatste vijf maanden niet alleen in het schap met vleesvervangers maar ook in het vleesschap in zeventig Lidl-supermarkten in Noord-Holland.

Meer vleesvervangers verkocht

De supermarkt wilde zo testen of mensen eerder kiezen voor een duurzaam alternatief als het ze het actief aangeboden krijgen. Niet alle carnivoren lopen immers naar het schap met vleesvervangers, maar ze lopen wel naar het echte vlees. Man hungry, eat burger. 

Lidl werkte bij het onderzoek samen met onderzoekers van de Universiteit Wageningen en van het World Resource Instituut (WRI). De supermarktketen verkocht tijdens de pilot gemiddeld 7 procent meer vleesvervangers, vertelt Monique van der Meer, promovendus aan de Wageningen Universiteit, die de cijfers analyseerde.

XXL-verpakkingen populair

Met name XXL-verpakkingen deden het goed. Bij de grote porties steeg de verkoop van vleesvervangers met 28 procent. 

Opvallend: klanten leken èn-èn te kopen. Dus de vleesvervanger maar ook de vleesvariant van het gehakt, de kipstukjes, de burger en de shoarma. "De verkoop van vleesproducten waaraan de vleesvervangers waren gematcht daalde, in kilo's gemeten, met slechts 1,92 procent," zegt Van der Meer. 

Lidl verleidt klanten tot vegetarische keuze: 'Mensen gaan hierdoor overstag'
Lees ook

Lidl verleidt klanten tot vegetarische keuze: 'Mensen gaan hierdoor overstag'

Naar de oorzaak is het gissen. "We hadden verwacht dat de stijging van de verkoop van vleesvervangers hand in hand zou gaan met de daling van de vleesverkoop. Maar waarschijnlijk heeft de pilot de vleeseter vooral overtuigd het alternatief eens uit te proberen als extraatje maar nog niet direct het vlees ermee te vervangen." 

Klanten wilden dus best vleesvervangers proberen maar namen voor de zekerheid ook het echte vlees mee. Altijd handig als die burger van soja toch niet bevalt bij alle gezinsleden.

Meeste klanten positief

Toen Lidl de proef aankondigde, reageerden sommige mensen negatief op social media. Vleesliefhebbers wilden de 'soja niet door de strot geduwd krijgen' en vegetariërs vonden het niet altijd fijn dat de sojaproducten bij het 'bloederige vlees lagen'. 

Via de app van de supermarkt werden 36.000 enquêtes afgenomen. In vier winkels werden door onderzoekers van de universiteit Wageningen nog eens 79 mensen ondervraagd. 

"Het grootste gedeelte van de klanten (meer dan zestig procent) die via de app reageerden is de aangepaste schapindeling opgevallen. Ongeveer tien procent heeft het niet gezien, maar had er wel via het nieuws over gehoord", zegt Van der Meer.

Meer dan zestig procent vindt het presenteren van vleesvervangers in het vleesschap een goed idee. "Ongeveer twintig procent van de klanten geeft aan dat het hen niet uitmaakt en 15 procent vindt het geen goed idee." 

Ook vleeseters enthousiast

Onder de enthousiastelingen zaten niet alleen vegetariërs, benadrukt de onderzoekster. "Zeventig procent was vleeseter, twintig procent was flexitariër en tien procent at geen vlees."

Lidl heeft ambitieuze doelstellingen. In 2030 moet zestig procent van de eiwitverkopen afkomstig zijn uit plantaardige eiwitten. Opvallend is dan ook dat de supermarkt na de pilot de vleesvervangers niet langer bij het vlees legt. 

Geen blijvend effect

Van der Meer: "Zo'n interventie werkt echt, maar helaas is het effect niet blijvend. Uit onderzoek bij een Belgische supermarktketen bleek namelijk dat de verkoop van vleesvervangers weer daalde, toen ze niet meer bij het vlees lagen."

Onduidelijk is waarom Lidl de vleesvervangers dan toch uit het vleesschap haalt. De supermarktketen  geeft - ondanks aandringen - geen helder antwoord op vragen daarover van RTL Z.

"Dankzij het onderzoek weten we dat de zichtbaarheid van onze vleesvervangers een belangrijke factor is in de keuze die de klant maakt om dit te kopen. En dan met name voor de klant die nu nog geen vleesvervangers koopt. De komende tijd gaan we daarom nog meer inzetten op zichtbaarheid in onze winkels", luidt het schriftelijke antwoord. 

Die 'zichtbare vleesvervangers' moet de klant dan dus wel buiten het vleesschap zoeken.

Lees meer over
LidlUniversiteit WageningenWageningen UniversiteitVleesvervangersVleesSupermarktVoedingVoedselKlimaatKlimaatveranderingDuurzaamheid