18 procent minder

Nog grotere problemen op Schiphol: veel minder reizigers deze herfst

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© ANP / Hollandse Hoogte / Harold VersteegNog grotere problemen op Schiphol: veel minder reizigers deze herfst
RTL

De komende zes weken - tot eind oktober - zullen er per dag nog eens ruim 9000 reizigers minder mogen vertrekken dan gepland. Luchthaven Schiphol stelt een maximum in vanwege een tekort aan beveiligers.

De maatregel komt neer op zo'n 18 procent minder reizigers per dag, aldus de luchthaven. De schuld ligt volgens het staatsbedrijf bij beveiligingsbedrijven, die minder beveiligers kunnen inzetten 'dan zij eerder aangaven'. 

Drukte in herfstvakantie

De verlaging van het aantal passagiers, die tot 31 oktober geldt, komt bovenop het al geldende maximumaantal passagiers. Die beperking kwam neer op zo'n 3500 passagiers per dag. Dit plafond was ingesteld vanwege de verwachte drukte in de herfstvakantie

Schiphol laat ook minder reizigers toe in herfst door verwachte problemen
Lees ook

Schiphol laat ook minder reizigers toe in herfst door verwachte problemen

"Dit besluit is slecht nieuws voor passagiers en voor luchtvaartmaatschappijen", zegt operationeel directeur Hanne Buis van Royal Schiphol Group. "Reductie is noodzakelijk om de veiligheid van onze passagiers én medewerkers te waarborgen."

Luchtvaartmaatschappij KLM, de grootste klant van Schiphol, reageert zeer 'teleurgesteld' op de maatregelen 'zo kort van tevoren'. "Deze hebben verreikende consequenties voor onze passagiers, collega's en de nationale en internationale reputatie van Schiphol en dus KLM", aldus het bedrijf

Consequenties onduidelijk

Wat de consequenties zijn van het slechte nieuws voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen is nog onduidelijk. De slotcoördinator gaat dit weekend berekenen hoeveel stoelen elke luchtvaartmaatschappij moet inleveren. Hierbij geldt: de luchtvaartmaatschappij met de meeste stoelen, levert de meeste stoelen in.

Het is vervolgens aan de luchtvaartmaatschappijen zelf om uit te dokteren hoe ze de stoelen gaan schrappen. Passagiers die later willen reizen vanwege deze situatie kunnen kosteloos omboeken, laat KLM alvast weten.

Geen zomerbonus meer

Dat er een tekort aan beveiligers is, heeft ook te maken met het aflopen van de extra zomerbonus die Schiphol personeel tot 1 september betaalde.